<< Click to Display Table of Contents >> Arbetsmoment |
I fliken Arbetsflöde i sydpanelen hanteras uppdragets faser och viktiga händelser i form av aktiviteter, milstolpar och beslutspunkter.
I fliken Arbetsflöde i östpanelen listas aktiviteter, milstolpar och beslutspunkter tillhörande ett uppdrag.
Med modulen Process automation hanteras även Automationsaktiviteter.
Arbetsflödet öppnas som standard i en egen flik intill uppdragsformuläret och visas därmed oavsett vilken flik du valt i östpanelen. Du kan öppna fliken Arbetsflöde på olika sätt: •Dubbelklicka på ett arbetsmoment i arbetsflödet. •Högerklicka på ett arbetsmoment och välj Visa i formulär. •Välj fliken Arbetsflöde. Om du inte vill att arbetsflödet hela tiden ska visas intill uppdragsformuläret kan du ändra inställning: 1.I menyraden, välj Organizer > Organizerinställningar. En dialog öppnas. 2.Bocka ur rutan Fäst arbetsflödet vid uppdragsformuläret. |
För vissa typer av aktiviteter och beslutspunkter finns underfliken Riskanalys. Under fliken Riskanalys skapar du riskanalyser och riskanalysmallar för de aktiviteter som denna funktion har satts upp för. Här visas även riskanalyser och anmärkningar från riskanalyser som gjorts i Organizer Webmap. Själva riskanalysen görs i Organizer Webmap. Funktionen Riskanalys kräver att en label sätts för de aktivitetstyper som ska kunna ha riskanalyser. Detta görs av systemadministratören och är beskrivet i Organizer Administration.
Se också rapporten Riskanalys.
I Organizer skapar du nya riskanalyser, riskanalysmallar och riskanalyser utifrån riskanalysmallar. I Organizer Webmap kan du bara skapa riskanalyser baserade på de riskanalysmallar du skapat i Organizer.
1.Välj aktiviteten i listan till vänster i östpanelen.
2.Välj Arbetsflöde > Riskanalys.
3.Tryck på Lägg till. En dialogruta öppnas.
4.Ange namnet på riskanalysen i fältet Riskanalysnamn.
5.Lägg till en eller flera kontrollpunkter som ska ingå i riskanalysen:
a.I sektion Riskanalys, kontrollpunkt, tryck Lägg till. En dialogruta öppnas.
b.Ange namnet på kontrollpunkten i fältet Kontrollpunkt.
Lägg till eventuella anmärkningar till kontrollpunkt: 1.I kontrollpunktens dialogruta sektion Riskanalys, anmärkning, tryck Lägg till. En dialogruta öppnas. 2.Fyll i önskade fält för anmärkningen och tryck OK. Anmärkningen läggs till i östpanelen sektion Översikt över anmärkningar.
|
c.Tryck OK.
6.Tryck OK. Riskanalysen listas under fliken Riskanalys. Den har kolumner för skapandedatum, användarnamn för personen som skapade den, antal kontrollpunkter med satt status och totalt antal kontrollpunkter i riskanalysen.
1.Välj aktiviteten i listan till vänster i östpanelen.
2.Välj Arbetsflöde > Riskanalys.
3.Tryck på Lägg till från mall. Dialogrutan Riskanalys öppnas.
4.Behåll namnet på riskanalysen eller ange ett nytt i fältet Riskanalysnamn.
5.Behåll, ta bort, eller lägg till en eller flera kontrollpunkter:
a.Tryck på Lägg till. Dialogrutan Riskanalys, kontrollpunkt öppnas.
b.Behåll namnet på kontrollpunkten eller ange ett nytt i fältet Kontrollpunkt.
c.Tryck OK.
6.Tryck OK. Riskanalysen listas under fliken Riskanalys. Den har kolumner för skapandedatum, användarnamn för personen som skapade den, antal kontrollpunkter med med satt status och det totalt antal kontrollpunkter i riskanalysen.
1.Skapa en riskanalys enligt avsnitt Skapa nya riskanalyser.
2.Högerklicka på riskanalysen under fliken Riskanalys och välj Skapa riskanalysmall av.... Dialogrutan Malldata öppnas.
3.Behåll namnet på riskanalysen som namn på riskanalysmallen eller ange ett annat namn i fältet Mallnamn.
4.Ange ID för riskanalysmallen i fältet ID.
5.Välj malltyp för riskanalysmallen i rullgardinslistan Malltyp.
6.Lägg till en beskrivning av riskanalysmallen i fältet Mallbeskrivning.
7.Lägg till ett eller flera användningsområden för riskanalysmallen i fältet Användningsområde:
a.Tryck på knappen Lägg till. Dialogrutan Användningsområde öppnas.
b.Ange tid och datum för start och slut för riskanalysmallen i fälten Start och Slut om riskanalysmallen bara ska användas under en viss tid. Utan tid och datum gäller riskanalysmallen tills vidare.
c.Välj ett eller flera användningsområden i rullgardinslisten Används i.
d.Tryck OK. Dialogrutan Riskanalysmall skapad öppnas.
8.Tryck OK.
Du måste ha rollen DSG_USER för att kunna använda funktionen. |
Under fliken Meddelanden finns det möjlighet för kommunikation mellan Organizer och Organizer Webmap.
Här är det möjligt att skicka dokument och chattmeddelanden mellan arbetsmoment i Uppdragshanteraren och Organizer Webmap. Det går att lägga till valfria dokument som till exempel bilder, både från Organizer Webmap och Uppdragshanteraren. Dokumenten visas under arbetsmomentet ihop med chattmeddelanden med tydlig kronologi och information om upphovsman.
Inläggen och filerna som läggs till i kommunikationsrutan lagras i databasen.
Konfigureringen för detta följer med automatiskt då funktionen samspelar med Organizer Webmap.
Knappar |
Förklaring |
Ladda om, används för att ladda om inläggssidan så att du kan se när nya inlägg har lagts till. |
|
Ändra sorteringsordning, används när du vill ändra sorteringsordningen på inläggen. |
|
Nytt meddelande, används då ett nytt inlägg ska skapas. Dialogrutan Nytt meddelande/inlägg öppnas.
Fyll i ett ämne för inlägget. Skriv inläggstexten under Inlägg och tryck sedan på knappen OK för att lägga till inlägget. Du kan även trycka på ikonen |
|
Ladda upp fil, används för att lägga till en eller flera filer till kommunikationsrutan. Välj en fil i din filväljare eller skriv in filnamnet manuellt och tryck på knappen OK för att lägga till filen. |
|
Ladda ner fil aktiveras då en fil som har lagts till i kommunikationsrutan markeras. Använd knappen för att visa den tillagda filen. Filen öppnas med ett associerat program. Det går även att dubbelklicka på den tillagda filen för att den ska öppnas med ett associerat program. |
|
Ta bort meddelande/fil används då ett inlägg eller en fil ska tas bort från kommunikationsrutan. Knappen aktiveras då en rad markeras. |