Aktivitet

<< Click to Display Table of Contents >>

Aktivitet

 

Du kan välja, och köra flera aktiviteter samtidigt men det går inte att stoppa flera aktiviteter samtidigt.

Lägg till Aktivitet

1.I östpanelen, välj flik Arbetsflöde.

2.Tryck på Lägg till arbetsmoment och välj Ny aktivitet . En dialogruta öppnas.

3.Välj aktivitetstyp och tryck OK.

Typ av aktivitet kan inte redigeras.

4.Fyll i önskade uppgifter och datum. Uppgifter i underflik Aktivitet:

oSorteringsvärde - Ett sorteringsvärde som är satt till 1 kommer att hamna överst bland de listade aktiviteterna. Sorteringsvärdet kan även hittas i frågeverktyget.

oÄgare - Tryck för att välja att Ta aktivitet så att du själv blir ägare, eller Välj ägare för att välja någon annan som ägare.

För aktiviteter som någonsin har ägts av en inkorg kan du välja Återställ tidigare inkorg som ägare .

oPlanerad start - Fyll i planerat startdatum .

oPlanerat slut - Fyll i planerat slutdatum .

oStart - Fyll i verkligt startdatum. Om du väljer att starta aktiviteten via ikon fylls detta datum i automatiskt.

oSlut - Slutdatum fylls i automatiskt när du valt att avsluta aktiviteten .

oAvisera efter slutdatum - Tryck på för att skicka ett e-postmeddelande efter att arbetsmomentet avslutats. Du kan välja att Meddela uppdragsansvarig eller Meddela användare och välja användare via .

oPåminnelse - Tryck på för att skicka ett e-postmeddelande till ägaren av arbetsmomentet. Ange antal dagar före och efter datum för planerad start respektive slut.

För att e-post ska skickas ut behöver schemalagda jobb samt e-postmallar konfigureras i kundmiljö, kontakta Digpro supporten för hjälp att sätta upp detta.

oFavoritlista - Du kan skapa en delad favoritlista kopplad till en specifik aktivitet i ett uppdrag. Detta kan vara användbart för att till exempel skapa detaljerade instruktioner för hur arbetet i olika aktiviteter ska utföras.

För att skapa en delad favoritlista kopplad till aktivitet behöver du ha rollen FAVORITES_ADMIN.

När en aktivitet fått en kopplad favoritlista finns istället knappen Öppna favoriter för aktivitet som leder direkt till den skapade favoritlistan.

a.Tryck på ikonen Skapa en delad favoritlista för den här aktiviteten . En delad favoritlista med samma namn som aktiviteten skapas.

b.Lägg till önskade funktioner och instruktioner i den skapade favoritlistan.

oChecklista - I sektionen checklista går det att lägga till en lista på olika kontroller som ska utföras innan en aktivitet kan avslutas. Tryck på knappen Hantera checklista för att lägga till olika punkter som ska göras i checklistan. Det går att markera om en checkliste-punkt är obligatorisk eller inte genom att trycka på varningssymbolen i dialogrutan:

Används för att markera att en checkliste-punkt är obligatorisk.

Används för att markera att en checkliste-punkt inte är obligatorisk.

Raderna måste ändra status och Klarmarkeras eller sättas till Icke relevant för att aktiviteten ska kunna avslutas.

Tryck en gång i kolumnen Klar för att klarmarkera en punkt på listan.

Tryck en gång i kolumnen Obligatorisk för att sätta en obligatorisk punkt till Icke relevant.

En rad som är satt till Icke relevant går inte att klarmarkera senare.

Tryck på för att öppna kodlistedokument som är tillagda för en checklistepunkt.  

I checklistan finns även en högerklicksmeny:

Menyalternativ

Beskrivning

Visa alla kodlistevärden

Visar kodlistevärdet för den valda punkten i checklistan.

Öppna kodlistehanteraren

Öppnar och visar den kodlista som punkten i checklistan tillhör.

Visa kodlistedokument

Visar eventuella dokument för det valda kodlistevärdet.

5.Tryck Spara när du gjort dina ändringar.

 

Starta och avsluta Aktivitet

1.Välj aktivitet i listan och tryck:

oStarta arbetsmoment för att starta.

oAvsluta arbetsmoment för att avsluta.

 

Högerklicksmeny

Genom att högerklicka på en aktivitet i arbetsflödeslistan får du upp olika alternativ.

 

Visa ändra attribut med alla attribut - Tar upp hela attributformuläret för aktiviteten. Här kan även fliken Checklista nås om en sådan har påbörjats. I attributformuläret går det att lägga till den informationen du anser vara relevant för aktiviteten.

Objekt > Historik för objekt - Listar all historik som har skett för aktiviteten.

Placera tillfällig projektgrafik - Ger dig möjlighet att placera tillfällig projektgrafik i kartan. Det går att placera linje, symbol eller en yta.

Lys upp tillfällig projektgrafik - Panorerar till och lyser upp den tillfälliga projektgrafiken i kartan.

Arbetsorder - Genererar en pdf-fil med all information för arbetsordern. Pdf-filen innehåller bland annat information om Projektdata, Uppdragsdata och Aktivitet.

Visa uppdrag för markerade objekt - Listar information om till exempel Stadium, Uppdragsnummer, Uppdragsbenämning och Subtyp.

Nytt uppdrag från mall - Skapar ett nytt uppdrag från mall. Välj den mall som ska användas i listan för att skapa ett nytt uppdrag. Nyss skapade eller redan befintliga aktiviteter hittas i sydpanelen under fliken Arbetsflöde. Här listas då den aktiviteten/aktiviteterna som har det senaste verkliga startdatumet men inget verkligt avslutsdatum att visas under kolumnen Aktivitet i listan med uppdrag.