Samspel Kundtjänst och Drift

<< Click to Display Table of Contents >>

Operator > Felanmälan >

Samspel Kundtjänst och Drift

 

Alla felanmälningar dyker upp i avbrottslistan som Icke verifierade avbrott, med en eller flera felanmälningar per avbrott. Felanmälningar gjorda på ett avbrott syns i östpanelen i fliken Felanmälningar.

 

Driftledaren har nu tre alternativ efter att felanalysen har gjorts:

 

I.Operator har gissat rätt på det troliga felstället. Operatören ändrar då status från Icke verifierat till Verifierat. För att kundkonsekvensen ska aktiveras måste dessutom första raden i kopplingssedeln utföras.

II.Operator har gissat fel och det brytande objektet är ett annat än det som markerats som troligt felställe. Operatören lägger då till ett nytt driftavbrott på det faktiska felstället enligt beskrivningen i kapiteltet Skapa nya avbrott.
Operator kommer då att göra en ny analys av alla inkomna felanmälningar, där det nya verifierade felstället beaktas. Detta garanterar att inga felanmälningar tappas bort.

III.Om felanmälningen var felaktig, så sätts status på avbrottet som ogiltigt.

 

Driftledaren ska kontinuerligt uppdatera vad som händer på avbrotten genom att:

 

Uppdatera det aktuella kopplingsläget genom att aktivt uppdatera kopplingssedlarna. Kundkonsekvenserna uppdateras då automatiskt.

Ange och vid behov uppdatera den planerade återinkopplingen.

 

Kundtjänst kommer då att ha aktuell info om pågående avbrott via Operator och de kan då ge snabba och korrekta besked tillbaka till kunden.

 

Det finns för övrigt möjligheter att via tilläggsmoduler till Operator, exponera denna information på externa webbsidor.