Skapa en ny felanmälan

<< Click to Display Table of Contents >>

Operator > Felanmälan >

Skapa en ny felanmälan

 

 

Knappen Felanmälan aktiveras först efter att en kund har sökts fram och raden markerats. Om vald kund är strömlös på grund av ett verifierat avbrott, dyker en varningsruta upp som meddelar detta. Det går fortfarande att göra en ny felanmälan.

 

Skapa ny felanmälan

1.Välj Operator > Visa/dölj Operator. Sydpanelen öppnas.

2.Välj fliken Felanmälan.

3.Tryck på Sök och OK i varninsfönstret som öppnas om att endast de första 200 raderna kommer visas i resultatet.

4.Markera en rad i listan av kunder.

5.Tryck på ikonen Skapa felanmälan.

6.Ange obligatorisk data.

7.Tryck OK. Fönstret Notifieringar öppnas som notifierar alla anslutna Operator användare om att felanmälan skapas.

8.Tryck Kvittera eller Kvittera alla.

 

Fönstret Felanmälan från kund

Målgruppen för informationen som fylls i formuläret är de kunder som satt upp en central kundtjänst som kan behöva guidning i felmottagningen för att redan i första samtalet få fram relevant information till driften. Frågorna kan en systemadministratör definiera med kodlistahanteraren. Välj kodlisteägare Operator och kodlistan ERROR_REPORT_QUESTIONS_CL.

Om tiden för Skapad anges, så kommer den att användas som den troliga starttiden för felet. Lämnas den tom antas felet ha startat då felanmälan görs.

I kolumnen längst till höger kan mer precisa frågeformulär definieras, såsom:

 

Kontrollera fel i egen anläggning

Bytt/Skiftat Huvudsäkring?

Informerad om egenavgift?

Helt utan korta perioder?

 

Det går även att välja om Viktig driftinfo eller Personfara ska markeras. Om någon utav dessa checkboxar markeras så uppdateras även det länkade avbrottet.  

 

Vid varje mottagen felanmälan gör Operator en analys för att gissa de mest troliga felställena. Den består av:

 

 

 

 

Hitta alla felanmälningar som är kopplade till ett verifierat avbrott och bortse sedan från dessa.

På de resterande felanmälningarna, försök att gruppera dessa till så få avbrott som möjligt. För alla dessa grupperade felanmälningar, skapa Icke verifierade avbrott i avbrottslistan.

På detta sätt så kommer alla felsamtal att dyka upp som Icke verifierat avbrott i driftcentralen. Därmed har en effektiv kommunikation mellan kundtjänst och driftcentral skapats, samtidigt som grupperingen av avbrott minskar informationsmängden för driftoperatören.