<< Click to Display Table of Contents >> Operator > Felanmälan |
Operator har funktioner för att hantera felanmälan från kunder. Den är främst tänkt att användas för en separat kundtjänst, där kommunikationen mellan driftavdelningen och kundtjänst sker via Operator.
Felanmälansfunktioner kan dock också användas av driftavdelningen, om felanmälan går direkt dit. Operator fungerar då som en logg över inkomna felanmälningar.
Felanmälan-funktionen nås via fliken Felanmälan i sydpanelen.
Knappen Skapa felanmälan gör de möjligt att skapa nya felrapporter. Se vidare avsnittet Skapa ny felanmälan.
Med knappen Skapa infosamtal kan du knyta ett infosamtal till ett objekt i nätet, och det skapas automatiskt ett avbrott av en ny typ som heter Observation. Skillnaden mot en felanmälan är att infosamtalet inte är kopplat mot en kund och inte tas med i beräkningarna av icke-verifierade avbrott.
Fälten i dialogen har vissa obligatoriska fält som måste fyllas i innan ett infosamtal kan skapas.
Du får välja vilket nätobjekt som infosamtalet ska gälla genom att trycka på knappen .
Nätobjektet och Objekttypen läggs in automatiskt och för att se objektet i den aktiva vyn tryck på knappen Visa i aktiv vy .
Kunden söks först ut genom att ange något eller några av följande sökkriterier:
Namn, Adress, Ort, Telefon och ID.
Kunder som passar på dessa kriterier visas i den vänstra listan. Markera en kund för att visa detajinformation i östpanelen. Om du dubbelklickar på ett kund, zoomar kartan samtidigt in på kundens anslutningspunkt.
I fliken Aktuellt visas information om pågående avbrott. Om det pågår ett avbrott visas den viktigaste informationen, så som planerad återinkoppling, för detta avbrott.
Om inget avbrott existerar syns meddelandet "Inget avbrott rapporterat".
Om det dessutom står att "Anslutningspunkten är strömlös", betyder det att det inte finns någon matning. Troligen beror det på felaktigheter i dokumentationen. En anslutningspunkt är endast matad om den över ett driftsatt och postat nät matas av antingen en nätekvivalent eller en generator.
Fliken Avbrottshistorik visar de historiska avbrotten som drabbat denna kund. Högerklicka på ett avbrott för mer funktioner. Visa avbrottsdetaljer laddar upp det historiska avbrottet i detaljfönstret (östpanelen).
Fliken Samtal visar alla felanmälningar som kunden gjort. Observera att det inte är ett-till-ett förhållande mellan avbrott och samtal. En kund kan ha haft ett avbrott utan att själv ha ringt in en felanmälan och en felanmälan behöver inte alltid resultera i ett avbrott.
Visar en tabell över utförda aviseringar för aktuell kund.
Högerklicka på en post i tabellen och välj Avisering för att visa mer information om aviseringen.