Skapa en Användaruppgift

<< Click to Display Table of Contents >>

Organizer > Process Automation > Modellera en process >

Skapa en Användaruppgift

En Användaruppgift är en uppgift i processen som behöver utföras av en mänsklig användare.  

1.I fliken Skapa, välj Användaruppgift och tryck Placera objekt eller dubbelklicka. En dialog öppnas.

2.Om så önskas, ange Namn och Beskrivning.

I fälten Uppskattad längd, dagar respektive timmar, anger du hur länge uppgiften beräknas ta. När processen kopplas till ett uppdrag i Organizer, visas den angivna tiden som aktivitetens planerade start- och sluttid.

3.Tryck OK.

Om processen ska användas i Organizer, görs mappningen till aktivitetstypen i dialogen Användaruppgift, i sektionen Uppdragsaktivitet.

Här kan du definiera Aktivitet, hantera en Checklista, lägga till Referens till riskanlays, lägga till Progressvillkor och skapa Resursbehov.

Läs mer om riskanalyser i avsnitt Riskanalyser och dess underavsnitt.

Läs mer om progressvillkor i avsnitt Progressvillkor och dess underavsnitt.

Läs mer om resurshantering i avsnitt Resurshantering och dess underavsnitt.

4.Placera användaruppgiften i banan för deltagaren som uppgiften gäller för.

 

Bestäm ägarstrategi i loopar

När en process används i Organizer kan dess arbetsflöde innehålla loopar. Svaret på en beslutspunkt kan till exempel innebära att ett arbetsmoment ska göras om, när ett sådant arbetsmoment avslutas kommer ett nytt arbetsmoment skapas i arbetsflödet. För sådana loopar kan du bestämma ägarstrategin för de nya arbetsmoment som skapas.

1.I dialogen Användaruppgift sektion Ägarstrategi i loopar, välj strategi i rullgardinsmenyn. Du kan välja mellan:

oTidigare ägare - Ägaren sätts till ägaren av aktiviteten i föregående loop.

oInkorg - Ägaren sätts till inkorgen om den finns angiven i uppdragsmallen, annars till ägaren av aktiviteten i föregående loop.

Se även avsnitt Mappa en process till en uppdragsmall.

 

Lägg till ett Beslut i en Användaruppgift

Du kan lägga till manuella Beslut i Användaruppgifter som sedan kan användas som villkor för vilken riktning arbetsflödet i processen ska drivas.

1.I dialogen för Användaruppgift, välj fliken Beslut.

2.Tryck Lägg till beslut .

3.Om så önskas, ange Namn, ID och Beskrivning.

4.Skriv in önskad fråga som visas för utföraren.

5.Tryck Lägg till svarsalternativ och fyll i önskat ID och Text.

6.Tryck OK.

För att välja beslutet som villkor i ett sekvensflöde, se avsnitt Definiera villkoren för en Exkluderande eller Inkluderande gateway.

I Organizer presenteras besluten i aktivitetsformuläret för aktiviteter i ett processdrivet arbetsflöde. Du väljer beslutet och avslutar sedan aktiviteten. För aktiviteter med tillagda beslut är det inte möjligt att avsluta aktiviteten om inget beslut är valt.