<< Click to Display Table of Contents >> Organizer > Process Automation > Modellera en process > Skapa en Användaruppgift |
En Användaruppgift är en uppgift i processen som behöver utföras av en mänsklig användare.
1.I fliken Skapa, välj Användaruppgift och tryck Placera objekt eller dubbelklicka. En dialog öppnas.
2.Om så önskas, ange Namn och Beskrivning.
I fälten Uppskattad längd, dagar respektive timmar, anger du hur länge uppgiften beräknas ta. När processen kopplas till ett uppdrag i Organizer, visas den angivna tiden som aktivitetens planerade start- och sluttid. |
3.Tryck OK.
Om processen ska användas i Organizer, görs mappningen till aktivitetstypen i dialogen Användaruppgift, i sektionen Uppdragsaktivitet. Här kan du definiera Aktivitet, hantera en Checklista, lägga till Referens till riskanlays, lägga till Progressvillkor och skapa Resursbehov. •Läs mer om riskanalyser i avsnitt Riskanalyser och dess underavsnitt. •Läs mer om progressvillkor i avsnitt Progressvillkor och dess underavsnitt. •Läs mer om resurshantering i avsnitt Resurshantering och dess underavsnitt. |
4.Placera användaruppgiften i banan för deltagaren som uppgiften gäller för.
När en process används i Organizer kan dess arbetsflöde innehålla loopar. Svaret på en beslutspunkt kan till exempel innebära att ett arbetsmoment ska göras om, när ett sådant arbetsmoment avslutas kommer ett nytt arbetsmoment skapas i arbetsflödet. För sådana loopar kan du bestämma ägarstrategin för de nya arbetsmoment som skapas.
1.I dialogen Användaruppgift sektion Ägarstrategi i loopar, välj strategi i rullgardinsmenyn. Du kan välja mellan:
oTidigare ägare - Ägaren sätts till ägaren av aktiviteten i föregående loop.
oInkorg - Ägaren sätts till inkorgen om den finns angiven i uppdragsmallen, annars till ägaren av aktiviteten i föregående loop.
Se även avsnitt Mappa en process till en uppdragsmall.
Du kan lägga till manuella Beslut i Användaruppgifter som sedan kan användas som villkor för vilken riktning arbetsflödet i processen ska drivas.
1.I dialogen för Användaruppgift, välj fliken Beslut.
2.Tryck Lägg till beslut .
3.Om så önskas, ange Namn, ID och Beskrivning.
4.Skriv in önskad fråga som visas för utföraren.
5.Tryck Lägg till svarsalternativ och fyll i önskat ID och Text.
6.Tryck OK.
För att välja beslutet som villkor i ett sekvensflöde, se avsnitt Definiera villkoren för en Exkluderande eller Inkluderande gateway. |
I Organizer presenteras besluten i aktivitetsformuläret för aktiviteter i ett processdrivet arbetsflöde. Du väljer beslutet och avslutar sedan aktiviteten. För aktiviteter med tillagda beslut är det inte möjligt att avsluta aktiviteten om inget beslut är valt. |