Beslutspunkt

<< Click to Display Table of Contents >>

Organizer > Arbetsmoment >

Beslutspunkt

Funktionen Beslutspunkt används för att skapa och dokumentera beslut i arbetsflödet samt för att kunna ta till olika åtgärder i arbetsprocessen baserat på tagna beslut.

Endast administratörer i Organizer kan lägga till beslutspunkter. Se avsnitt Beslutspunkter  för Organizer administration.

Beslutspunktsfunktionens roll är att tydliggöra beslutsalternativ och låta användaren välja ett av beslutsalternativen samt kunna styra arbetsflödet enligt beslutet. Styrning kan endast utföras på de sätt som fördefinierats i beslutspunkten.

 

Hantera Beslutspunkter

1.I östpanelen, välj flik Arbetsflöde.

2.Välj en beslutspunkt från listan över arbetsflöden .

3.Fyll i önskade uppgifter och datum. Uppgifter i underflik Beslutspunkt:

oSorteringsvärde - Ett sorteringsvärde som är satt till 1 kommer att hamna överst bland de listade beslutspunkterna. Sorteringsvärdet kan även hittas i frågeverktyget.

oÄgare - Tryck för att välja att Ta aktivitet så att du själv blir ägare, eller Välj ägare för att välja någon annan som ägare.

För beslutspunkter som någonsin har ägts av en inkorg kan du välja Återställ tidigare inkorg som ägare .

oPlanerad start - Fyll i planerat startdatum .

oPlanerat slut - Fyll i planerat slutdatum .

oStart - Fyll i verkligt startdatum. Om du väljer att starta aktiviteten via ikon fylls detta datum i automatiskt.

oSlut - Slutdatum fylls i automatiskt när du valt att avsluta aktiviteten .

oAvisera efter slutdatum - Tryck på för att skicka ett e-postmeddelande efter att arbetsmomentet avslutats. Du kan välja att Meddela uppdragsansvarig eller Meddela användare och välja användare via .

oPåminnelse - Tryck på för att skicka ett e-postmeddelande till ägaren av arbetsmomentet. Ange antal dagar före och efter datum för planerad start respektive slut.

För att e-post ska skickas ut behöver schemalagda jobb samt e-postmallar konfigureras i kundmiljö, kontakta Digpro supporten för hjälp att sätta upp detta.

oTa beslut - Vilket beslutsval som väljs påverkar arbetsflödet. Det går att ta olika beslut och lägga till beslutsval  allteftersom i arbetsflödets olika beslutpunkter.  I beslutspunkten finns även en sektion som hanterar de beslut som kan/förväntas tas i punkten. Tryck på Hantera beslutsval för att välja vilka beslut som ska kunna tas. Beslutsvalen hamnar i beslutssektionen.

4.Tryck Spara när du gjort dina ändringar.

 

Starta och avsluta Beslutspunkt

1.Välj beslutspunkt i listan och tryck:

oStarta arbetsmoment för att starta.

oAvsluta arbetsmoment för att avsluta. En dialog öppnas.

a.Välj vilket beslut som ska tas.

b.Tryck OK.

 

Arbetsflödet vid beslut om revidering

Om exempelvis beslutsvalet revidera kalkyl väljs kommer en ny förstudie med en ny beslutspunkt att läggas till i arbetsflödet och fetmarkeras för att nytt beslut behöver tas innan arbetet kan gå vidare med projektering och beredning.

När revidering är genomförd tas beslut om att godkänna och därför gå vidare i processen. Nästa steg i arbetsflödet fetmarkeras.

 

Arbetsflödet vid beslut om att godkänna

När beslutet är taget stängs beslutspunkten för vidare redigering och ändrar färg till grön i arbetsflödet. Nästa steg i arbetsflödet blir fetmarkerad. Beslutet som är taget markeras med en bock i beslutsektionen.

 

Ny beslutspunkt tillagd i arbetsflödet.

Beslutspunkt där beslut är taget. Beslutspunkten är stängd för redigering.

Beslutspunkt planerad med datum.

Beslutspunkt bekräftad med datum.

 

Beslutspunkter i Organizer Webmap

Uppdrag med beslutpunkter kan avslutas från Organizer Webmap. Om uppdragets förändringsset är tomt och alla tidigare aktiviteter och beslutspunkter i uppdraget är avslutade, avslutas uppdraget om ett beslut av typen CLOSE_TASK tas från Organizer Webmap.

Om det finns ändringar i uppdragets förändringsset eller öppna aktiviteter innan beslutspunkten får användaren ett felmeddelande och kan inte exekvera beslutet.