Beslut

<< Click to Display Table of Contents >>

Organizer > Administration > Projekt, uppdrag och arbetsflöden >

Beslut

Besluten är den centrala delen i en Beslutspunkt. I detta avsnitt beskrivs de mekanismer som finns för att konfigurera olika beslut och dess effekter på ett arbetsflöde. En del av detta är också beskrivet i Organizers användarguide, se också denna.

Beslut definieras i kodlistan DSGDECISIONS_CL.

 

Kodlistan för beslutstyper är gemensam för alla applikationer som Organizer arbetar mot. Vid arbete i en multi-applikationsmiljö kan en administratör bestämma för vilka applikationer en beslutstyp ska vara tillgänglig, se avsnitt Bestäm vilka applikationer en objektstyp ska vara tillgänglig i.

 

För information om kodlistor, se avsnitt Kodlistor och dess underavsnitt.

 

Varje rad i denna kodlista innehåller ett Beslutsalternativ samt ett antal parametrar som styr vilka effekter just detta beslutsalternativ ska ge. Till skillnad från Beslutspunkter så ska man alltså inte se Beslut som generella platshållare. De är istället specifika beslutsalternativ, avsedda att (med några undantag) uppträda i en viss beslutspunkt i ett visst arbetsflöde.

Kodlistan för Beslut är komplex att läsa och man förstår den lättast genom att välja att lägga till ett nytt beslut eller markera ett beslut och öppna det för redigering. Då öppnas en panel som förtydligar användningen av de många parametrar som finns för ett Beslut.

 

Varje Beslut är knutet till en specifik Beslutstyp. Beslutstypen definierar vilken effekt som beslutet ska få. Det finns fem olika Beslutstyper.

Beslutstyp

Funktion

CONTINUE

Arbetsflödet fortsätter

CLOSE_TASK

Arbetsflödet avslutas, uppdraget stängs

INSERT_TEMPLATE

En hel uppdragsmall infogas i arbetsflödet efter den aktuella beslutspunkten

INSERT_FILTERED_TEMPLATE

En del av en uppdragsmall infogas i arbetsflödet efter den aktuella beslutspunkten

NEW_TASK_IN_PROJECT

Ett nytt uppdrag startas i det aktuella projektet

 

För vissa av dessa Beslutstyper behöver man också ange en eller flera parametrar för att styra processen till önskad effekt. Tabellen på följande sida sammanfattar några av de viktigaste styrningsmöjligheterna som finns och hur de åstadkoms. Det finns ytterligare ett antal möjliga sätt att kombinera beslutsparametrar för att få olika effekter, men tabellen innehåller några exempel på de viktigaste och vanligaste.

Beslutstyp

Funktion

Parameter 1 för besluts-evaluering

Parameter 2 för besluts-evaluering

Parameter 3 för besluts-evaluering

Parameter "Starta nästa steg" befintligt flöde

Parameter "Starta nästa steg" infogat flöde

Parameter "Starta steg kopplat till label"

Kommentar

CONTINUE

Nästa aktivitet i det befintliga arbetsflödet startas manuellt.

 

 

 

 

 

 

Arbetsflödet pausas tills någon startar det manuellt.

CONTINUE

Nästa aktivitet i det befintliga arbetsflödet startas automatiskt.

 

 

 

Bockad

 

 

Arbetsflödet går vidare, nästa aktivitet eller beslutspunkt startas automatiskt.

CONTINUE

Nästa aktivitet i det befintliga arbetsflödet startas samt ytterligare en aktivitet som är specificerad via Label.

 

 

 

Bockad

 

Ange Label

Startar två parallella aktiviteter i samma arbetsflöde.

CLOSE_TASK

Uppdraget avslutas automatiskt.

 

 

 

 

 

 

Avbryter ett arbetsflöde och stänger uppdraget.
 

INSERT_TEMPLATE

Lägga till en hel uppdragsmall i det befintliga uppdraget. Starta nästa steg.

ID för önskad uppdragsmall

 

 

 

Bockad

 

Möjliggör beslut om en utökad handläggningsväg, där en hel mall (kan vara en liten mall med bara en aktivitet!) infogas.

INSERT_TEMPLATE

Lägga till en hel uppdragsmall i det befintliga uppdraget. Starta flera aktiviteter som nästa steg.

ID för önskad uppdragsmall

 

 

Bockad

Bockad

Ange Label

Möjliggör att lägga till aktiviteter via en mall, och därefter starta tre parallella aktiviteter i arbetsflödet.

INSERT_FILTERED_TEMPLATE

Lägga till en del av en uppdragsmall i det befintliga uppdraget.

ID för önskad uppdragsmall

Ange Label som pekar ut start för den infogade sekvensen

Ange Label som pekar ut slut för den infogade sekvensen

 

Bockad

 

Denna konstruktion är användbar för att repetera en del av det befintliga arbetsflödet. ID sätts då till den aktuella uppdragsmallen och labels pekar ut start och slut för den sekvens i det befintliga flödet som ska infogas. Slutligen startas den första aktiviteten i det infogade flödet.

NEW_TASK_IN_PROJECT

Ett nytt uppdrag i det aktuella projektet skapas automatiskt. Första aktiviteten i det nya uppdraget startas automatiskt.

ID för önskad uppdragsmall

 

 

 

Bockad

 

Denna konstruktion är användbar för att skapa och sätta igång ett parallellt uppdrag i projektet. I detta fall startas den första aktiviteten i detta nya uppdrag, medan det aktuella uppdraget pausas.

NEW_TASK_IN_PROJECT

Ett nytt uppdrag i det aktuella projektet skapas automatiskt. Första aktiviteten i det nya uppdraget startas automatiskt.

ID för önskad uppdragsmall

 

 

Bockad

Bockad

 

Denna konstruktion är lika som den ovan med skillnaden att här startas den första aktiviteten i det nya uppdraget och samtidigt fortsätter det aktuella uppdraget där nästa aktivitet startas automatiskt.

Labels som parametrar i Beslut

I tabellen ovan används på några ställen texten Ange Label. Med detta avses en konstruktion för att kunna peka ut en aktivitetstyp eller beslutspunktstyp. Här beskrivs den specifika användningen av Labels för styrning av beslut. För mer information om tilldelningen av Labels, se avsnittet Labels.

I de aktuella fälten med Ange Label ska alltså namnet på en Label skrivas in. För konfigurering av beslut har Digpro skapat ett antal reserverade namn för Labels som bör användas här. Dessa är:

DECISION_TEMPLATE_START_1

DECISION_TEMPLATE_START_2

DECISION_TEMPLATE_START_3

DECISION_TEMPLATE_END_1

DECISION_TEMPLATE_END_2

DECISION_TEMPLATE_END_3

Dessa Labels finns för aktiviteter, beslutspunkter och milstolpar.

 

Konfigurering av komplexa Beslut, exempel

Nedan ges ett exempel på infogande av en loop (repetition) i ett befintligt arbetsflöde och en närmare förklaring av hur det konfigureras.

Exempel

Arbetsflödet i uppdraget har åtta aktiviteter och två beslutspunkter:

Förstudie

Projektering

Beredning

Beslut_Bygga

Bygggenomförande

Kvalitetskontroll

Beslut_Godkänna

Driftsättning

Slutlig dokumentation

Projektavslut

 

I beslutspunkten Beslut_Godkänna vill man, baserat på resultatet av kvalitetskontrollen, godkänna byggenomförandet och gå vidare, eller underkänna byggenomförandet. Vid ett underkännande vill man på nytt lägga in aktiviteterna Byggenomförande för åtgärd av brister och Kvalitetskontroll för förnyad besiktning. Slutligen vill man få tillbaka möjligheten att ta beslut om godkännande. Denna sekvens är ett bra exempel på behovet att kunna repetera en sekvens i ett uppdrag. För detta lägger man alltså in två möjliga beslut i beslutspunkten. Dessa är OK Gå vidare och Åtgärder krävs. Dessa beslut konfigureras i kodlistan för Beslut (DSG - DECISIONS_CL). Kodlistorna finns i Administrationsmenyn > Kodlistor.

 

Konfigurera beslutet OK Gå vidare
För beslutet OK Gå vidare anges endast parametern CONTINUE samt en markering att man vill starta nästa steg automatiskt.
 
Arbetsflöde

1.Välj Administration > Kodlistor > Kodlistehanterare. Kodlistehanteraren öppnas.

2.Välj kodlisteägare DSG.

3.Välj Kodlista Beslut/DECISIONS_CL.

4.Tryck på Lägg till . Kodlistans attributformulär öppnas.

5.I fältet Beslutstyp välj CONTINUE.

6.Bocka i rutan Starta nästa steg i befintligt arbetsflöde? / START_EXISTING_NEXT_WF_ITEM.

7.Tryck Spara.

 

 
Konfigurera beslutet Åtgärder krävs
För beslutet Åtgärder krävs används flera parametrar. Beslutstypen INSERT_FILTERED_TEMPLATE för att lyfta in en del av en befintlig uppdragsmall, ID för den aktuella uppdragsmallen (samma ID har specificerats för uppdragsmallen när man skapade den) samt vilken sekvens av uppdragsmallen som man vill lyfta in genom att specificera labels för start och slut på sekvensen (labeln DECISION_TEMPLATE_START för att markera den aktivitet man vill starta sekvensen från och labeln DECISION_TEMPLATE_END för att markera slutet av sekvensen). Notera att man alltså avslutar med beslutspunkten för att få möjlighet att ta beslutet igen när aktiviteterna har avslutats. Avslutningsvis kryssar man i rutan för att starta nästa steg i infogat arbetsflöde. Då får man effekten att uppdraget fortsätter genom att Byggenomförande, som är den första insatta aktiviteten, startas automatiskt.

 
Arbetsflöde

1.Välj Administration > Kodlistor > Kodlistehanterare. Kodlistehanteraren öppnas.

2.Välj kodlisteägare DSG.

3.Välj Kodlista Beslut/DECISIONS_CL.

4.Tryck på Lägg till . Kodlistans attributformulär öppnas.

5.I fältet Beslutstyp välj  INSERT_FILTERED_TEMPLATE.

6.I fältet Parameter 1 för beslutsevaluering / ACTION_PARAM1 väljer du ID.

7.I fältet Parameter 2 för beslutsevaluering / ACTION_PARAM2 väljer du labeln DECISION_TEMPLATE_START.

8.I fältet Parameter 3 för beslutsevaluering / ACTION_PARAM3 väljer du labeln DECISION_TEMPLATE_END.

9.Bocka i rutan för Starta nästa steg i infogat arbetsflöde, antingen nyskapat uppdrag eller infogad del i uppdraget? / START_FIRST_INSERTED_WF_ITEM.

10. Tryck Spara.

 
Nu är de konfigureringar som krävs i kodlistan för Beslut gjorda.
 

Dock återstår ett steg för att konfigureringen i exemplet ska bli komplett och fungerande. Man behöver knyta de båda labels DECISION_TEMPLATE_START och DECISION_TEMPLATE_END till rätt aktivitetstyp och beslutspunktstyp. För det använder man funktionerna för tilldelning av labels för aktiviteter respektive beslutspunkter.

Det färdiga resultatet visas i panelerna Administrera länkar (aktivitet/markering) och Administrera länkar (beslutspunkt/markering).

Notera att man behöver gå in och tilldela labels både till en aktivitet och till en beslutspunkt.

En mer detaljerad beskrivning av tilldelning och hantering av labels finns i ett separat avsnitt i den här användarguiden.

Lägga in Beslut i en Beslutspunkt

För att lägga in Beslut i en Beslutspunkt, antingen i ett aktivt uppdrag eller vid byggande av en uppdragsmall, används funktionen Hantera beslutsval. Operatören får då upp en dialogruta med tillgängliga beslut och kan välja att flytta in dessa i beslutspunkten.

Som tidigare sagts är det vanligast att man konfigurerar in beslut i beslutspunkter som en del av byggandet av uppdragsmallar.

 

Resultatet av konfigureringsexemplet

Konfigureringen är nu färdig och man kan prova att ta beslutet Åtgärder krävs i flödet för att se om resultatet är det förväntade.