<< Click to Display Table of Contents >> Organizer > Administration > Projekt, uppdrag och arbetsflöden > Beslut |
Besluten är den centrala delen i en Beslutspunkt. I detta avsnitt beskrivs de mekanismer som finns för att konfigurera olika beslut och dess effekter på ett arbetsflöde. En del av detta är också beskrivet i Organizers användarguide, se också denna.
Beslut definieras i kodlistan DSG – DECISIONS_CL.
Kodlistan för beslutstyper är gemensam för alla applikationer som Organizer arbetar mot. Vid arbete i en multi-applikationsmiljö kan en administratör bestämma för vilka applikationer en beslutstyp ska vara tillgänglig, se avsnitt Bestäm vilka applikationer en objektstyp ska vara tillgänglig i.
För information om kodlistor, se avsnitt Kodlistor och dess underavsnitt. |
Varje rad i denna kodlista innehåller ett Beslutsalternativ samt ett antal parametrar som styr vilka effekter just detta beslutsalternativ ska ge. Till skillnad från Beslutspunkter så ska man alltså inte se Beslut som generella platshållare. De är istället specifika beslutsalternativ, avsedda att (med några undantag) uppträda i en viss beslutspunkt i ett visst arbetsflöde.
Kodlistan för Beslut är komplex att läsa och man förstår den lättast genom att välja att lägga till ett nytt beslut eller markera ett beslut och öppna det för redigering. Då öppnas en panel som förtydligar användningen av de många parametrar som finns för ett Beslut.
Varje Beslut är knutet till en specifik Beslutstyp. Beslutstypen definierar vilken effekt som beslutet ska få. Det finns fem olika Beslutstyper.
Beslutstyp |
Funktion |
CONTINUE |
Arbetsflödet fortsätter |
CLOSE_TASK |
Arbetsflödet avslutas, uppdraget stängs |
INSERT_TEMPLATE |
En hel uppdragsmall infogas i arbetsflödet efter den aktuella beslutspunkten |
INSERT_FILTERED_TEMPLATE |
En del av en uppdragsmall infogas i arbetsflödet efter den aktuella beslutspunkten |
NEW_TASK_IN_PROJECT |
Ett nytt uppdrag startas i det aktuella projektet |
För vissa av dessa Beslutstyper behöver man också ange en eller flera parametrar för att styra processen till önskad effekt. Tabellen på följande sida sammanfattar några av de viktigaste styrningsmöjligheterna som finns och hur de åstadkoms. Det finns ytterligare ett antal möjliga sätt att kombinera beslutsparametrar för att få olika effekter, men tabellen innehåller några exempel på de viktigaste och vanligaste.
Beslutstyp |
Funktion |
Parameter 1 för besluts-evaluering |
Parameter 2 för besluts-evaluering |
Parameter 3 för besluts-evaluering |
Parameter "Starta nästa steg" befintligt flöde |
Parameter "Starta nästa steg" infogat flöde |
Parameter "Starta steg kopplat till label" |
Kommentar |
CONTINUE |
Nästa aktivitet i det befintliga arbetsflödet startas manuellt. |
|
|
|
|
|
|
Arbetsflödet pausas tills någon startar det manuellt. |
CONTINUE |
Nästa aktivitet i det befintliga arbetsflödet startas automatiskt. |
|
|
|
Bockad |
|
|
Arbetsflödet går vidare, nästa aktivitet eller beslutspunkt startas automatiskt. |
CONTINUE |
Nästa aktivitet i det befintliga arbetsflödet startas samt ytterligare en aktivitet som är specificerad via Label. |
|
|
|
Bockad |
|
Ange Label |
Startar två parallella aktiviteter i samma arbetsflöde. |
CLOSE_TASK |
Uppdraget avslutas automatiskt. |
|
|
|
|
|
|
Avbryter ett arbetsflöde och stänger uppdraget. |
INSERT_TEMPLATE |
Lägga till en hel uppdragsmall i det befintliga uppdraget. Starta nästa steg. |
ID för önskad uppdragsmall |
|
|
|
Bockad |
|
Möjliggör beslut om en utökad handläggningsväg, där en hel mall (kan vara en liten mall med bara en aktivitet!) infogas. |
INSERT_TEMPLATE |
Lägga till en hel uppdragsmall i det befintliga uppdraget. Starta flera aktiviteter som nästa steg. |
ID för önskad uppdragsmall |
|
|
Bockad |
Bockad |
Ange Label |
Möjliggör att lägga till aktiviteter via en mall, och därefter starta tre parallella aktiviteter i arbetsflödet. |
INSERT_FILTERED_TEMPLATE |
Lägga till en del av en uppdragsmall i det befintliga uppdraget. |
ID för önskad uppdragsmall |
Ange Label som pekar ut start för den infogade sekvensen |
Ange Label som pekar ut slut för den infogade sekvensen |
|
Bockad |
|
Denna konstruktion är användbar för att repetera en del av det befintliga arbetsflödet. ID sätts då till den aktuella uppdragsmallen och labels pekar ut start och slut för den sekvens i det befintliga flödet som ska infogas. Slutligen startas den första aktiviteten i det infogade flödet. |
NEW_TASK_IN_PROJECT |
Ett nytt uppdrag i det aktuella projektet skapas automatiskt. Första aktiviteten i det nya uppdraget startas automatiskt. |
ID för önskad uppdragsmall |
|
|
|
Bockad |
|
Denna konstruktion är användbar för att skapa och sätta igång ett parallellt uppdrag i projektet. I detta fall startas den första aktiviteten i detta nya uppdrag, medan det aktuella uppdraget pausas. |
NEW_TASK_IN_PROJECT |
Ett nytt uppdrag i det aktuella projektet skapas automatiskt. Första aktiviteten i det nya uppdraget startas automatiskt. |
ID för önskad uppdragsmall |
|
|
Bockad |
Bockad |
|
Denna konstruktion är lika som den ovan med skillnaden att här startas den första aktiviteten i det nya uppdraget och samtidigt fortsätter det aktuella uppdraget där nästa aktivitet startas automatiskt. |
I tabellen ovan används på några ställen texten Ange Label. Med detta avses en konstruktion för att kunna peka ut en aktivitetstyp eller beslutspunktstyp. Här beskrivs den specifika användningen av Labels för styrning av beslut. För mer information om tilldelningen av Labels, se avsnittet Labels.
I de aktuella fälten med Ange Label ska alltså namnet på en Label skrivas in. För konfigurering av beslut har Digpro skapat ett antal reserverade namn för Labels som bör användas här. Dessa är:
•DECISION_TEMPLATE_START_1
•DECISION_TEMPLATE_START_2
•DECISION_TEMPLATE_START_3
•DECISION_TEMPLATE_END_1
•DECISION_TEMPLATE_END_2
•DECISION_TEMPLATE_END_3
Dessa Labels finns för aktiviteter, beslutspunkter och milstolpar.
Nedan ges ett exempel på infogande av en loop (repetition) i ett befintligt arbetsflöde och en närmare förklaring av hur det konfigureras.
Arbetsflödet i uppdraget har åtta aktiviteter och två beslutspunkter:
Förstudie Projektering Beredning Beslut_Bygga Bygggenomförande Kvalitetskontroll Beslut_Godkänna Driftsättning Slutlig dokumentation Projektavslut |
I beslutspunkten Beslut_Godkänna vill man, baserat på resultatet av kvalitetskontrollen, godkänna byggenomförandet och gå vidare, eller underkänna byggenomförandet. Vid ett underkännande vill man på nytt lägga in aktiviteterna Byggenomförande för åtgärd av brister och Kvalitetskontroll för förnyad besiktning. Slutligen vill man få tillbaka möjligheten att ta beslut om godkännande. Denna sekvens är ett bra exempel på behovet att kunna repetera en sekvens i ett uppdrag. För detta lägger man alltså in två möjliga beslut i beslutspunkten. Dessa är OK Gå vidare och Åtgärder krävs. Dessa beslut konfigureras i kodlistan för Beslut (DSG - DECISIONS_CL). Kodlistorna finns i Administrationsmenyn > Kodlistor.
1.Välj Administration > Kodlistor > Kodlistehanterare. Kodlistehanteraren öppnas.
2.Välj kodlisteägare DSG.
3.Välj Kodlista Beslut/DECISIONS_CL.
4.Tryck på Lägg till . Kodlistans attributformulär öppnas.
5.I fältet Beslutstyp välj CONTINUE.
6.Bocka i rutan Starta nästa steg i befintligt arbetsflöde? / START_EXISTING_NEXT_WF_ITEM.
7.Tryck Spara.
1.Välj Administration > Kodlistor > Kodlistehanterare. Kodlistehanteraren öppnas.
2.Välj kodlisteägare DSG.
3.Välj Kodlista Beslut/DECISIONS_CL.
4.Tryck på Lägg till . Kodlistans attributformulär öppnas.
5.I fältet Beslutstyp välj INSERT_FILTERED_TEMPLATE.
6.I fältet Parameter 1 för beslutsevaluering / ACTION_PARAM1 väljer du ID.
7.I fältet Parameter 2 för beslutsevaluering / ACTION_PARAM2 väljer du labeln DECISION_TEMPLATE_START.
8.I fältet Parameter 3 för beslutsevaluering / ACTION_PARAM3 väljer du labeln DECISION_TEMPLATE_END.
9.Bocka i rutan för Starta nästa steg i infogat arbetsflöde, antingen nyskapat uppdrag eller infogad del i uppdraget? / START_FIRST_INSERTED_WF_ITEM.
10. Tryck Spara.
Nu är de konfigureringar som krävs i kodlistan för Beslut gjorda.
Dock återstår ett steg för att konfigureringen i exemplet ska bli komplett och fungerande. Man behöver knyta de båda labels DECISION_TEMPLATE_START och DECISION_TEMPLATE_END till rätt aktivitetstyp och beslutspunktstyp. För det använder man funktionerna för tilldelning av labels för aktiviteter respektive beslutspunkter.
Det färdiga resultatet visas i panelerna Administrera länkar (aktivitet/markering) och Administrera länkar (beslutspunkt/markering).
•Notera att man behöver gå in och tilldela labels både till en aktivitet och till en beslutspunkt. •En mer detaljerad beskrivning av tilldelning och hantering av labels finns i ett separat avsnitt i den här användarguiden. |
För att lägga in Beslut i en Beslutspunkt, antingen i ett aktivt uppdrag eller vid byggande av en uppdragsmall, används funktionen Hantera beslutsval. Operatören får då upp en dialogruta med tillgängliga beslut och kan välja att flytta in dessa i beslutspunkten.
Som tidigare sagts är det vanligast att man konfigurerar in beslut i beslutspunkter som en del av byggandet av uppdragsmallar.
Konfigureringen är nu färdig och man kan prova att ta beslutet Åtgärder krävs i flödet för att se om resultatet är det förväntade.