Automatisk framdrift av arbetsflöden i uppdrag

<< Click to Display Table of Contents >>

Organizer > Administration > Uppdragsmallar >

Automatisk framdrift av arbetsflöden i uppdrag

Ett uppdrags arbetsflöde drivs framåt genom att en aktivitet eller beslutspunkt avslutas och nästa startas. Traditionellt har detta gjorts manuellt genom funktionsknappen Avsluta aktivitet, varvid en dialogruta med möjlighet att starta efterföljande aktivitet öppnas. Denna ordning har i senare versioner av Organizer kompletterats med möjligheten att starta en efterföljande aktivitet (eller beslutspunkt) automatiskt, så snart den föregående fått ett slutdatum sparat. En sådan framdriftsmetod är exempelvis viktig för att kunna driva arbetsflödet framåt när aktiviteter avslutas från Organizer Webmap genom att de ”skickas in”.  

Systemet har alltså två alternativa framdriftsmetoder. Det är möjligt att hos en organisation konfigurera vilken av dessa som ska användas, den manuella eller den automatiska. Det har blivit så vanligt att organisationer vill ha den automatiska metoden att denna idag är standard.

Organisationer som vill använda den manuella framdriften kan få denna inställning gjord men det måste göras av Digpros support. Det går inte för en organisation att själv göra denna konfigurering. Den är sedan giltig för framdriften i alla uppdragstyper. Man kan inte ha manuell framdrift för vissa uppdrag och automatisk för andra.

Vill man ha manuell framdrift som standard, men i vissa situationer ha automatisk framdrift, kan detta i viss mån åstadkommas genom användning av aktivitetskedjor. För mer information, se avsnitt Aktivitetskedjor för styrning av arbetsflöden.