<< Click to Display Table of Contents >> Operator > Avbrott > Avbrottsinformation > Info – Avbrott |
I fliken Avbrott visas den information som är relevant under ett pågående avbrott.
De flesta textfält kan justeras av operatören, ändringarna får effekt först efter att knappen Spara använts.
Fältet Status talar om vilket läge det aktuella avbrottet har.
Icke verifierat |
Utifrån de felanmälningar som registreras, så kommer Operator att gruppera inkomna samtal till troliga felställen. Dessa räknas dock inte som aktuella avbrott innan dessa manuellt markerats som verifierade. Det går inte att manuellt placera avbrott med denna status. För hantering av felanmälningar se avsnitt Felanmälan. |
Verifierat |
Denna status indikerar att det är ett pågående avbrott. Alla avbrott som skapas manuellt av en operatör eller via SCADA integration får denna status. Slutligen kan ett icke verifierat avbrott sättas till Verifierat av operatören. Observera att inga kunder sätts som drabbade då en status ändras till Verifierat, detta görs först då en rad i kopplingssedeln utförs. Ett avbrott sätts alltså till Verifierat då en operation utförs. Se avsnitt Kopplingssedel. |
Åtgärdat |
När ett avbrott är elektriskt avslutat, det vill säga, alla kunder har återfått spänning och inga fler kopplingar kommer att utföras så ska operatören ändra status till Åtgärdat. Det går inte att sätta ett avbrott till Åtgärdat om inte alla kunder fått tillbaka spänningen. Ett Åtgärdat avbrott indikerar att inget akut arbete behöver göras, men att det återstår registreringar för att kunna få en full avbrottshistorik. |
Avslutat |
När all obligatorisk information om avbrottet är angivet i flikarna Avbrott och Övrig info, så ska operatören ändra status till Avslutat. Detta innebär att avbrottet försvinner från den aktiva listan, om filtret Alla giltiga har valts, och kommer med i avbrottsstatistiken. Om avbrottet uppfyller villkoren för utbetalning av avbrottsersättning öppnas en dialog när avbrottet avslutas Avbrottet uppfyller villkoren för utbetalning av avbrottsersättning. Om det finns temporära objekt kopplade till avbrottet visas de i en dialogruta. För att ta bort dem, högerklicka på objektet i dialogrutan och välj Radera valda objekt. |
Ogiltig |
Om ett avbrott har skapats men senare visar sig vara felaktigt ska avbrottets status sättas till Ogiltigt. Detta innebär att avbrottet inte visas i avbrottslistan, då ogiltiga avbrott visas endast när detta explicit anges i filtreringen av listan. När ett avbrott sätts till ogiltigt kommer eventuella kopplingar i kopplingssedeln att backas. Ett avbrott som satts till ogiltigt går inte att få giltigt igen. Ogiltiga avbrott kommer inte med i avbrottsstatistiken. |
För varje status går det att ange vilka obligatoriska fält som ska vara ifyllda. Är inte alla obligatoriska fält angivna öppnas en dialog om detta när avbrottet sparas.
Om ett avbrott till exempel sätts till avslutat och det fortfarande finns några obligatoriska fält kvar som inte har fyllts i, så öppnas dialogen Värden saknas där de obligatoriska fälten listas. Använd rullgardinslistorna för att sätta de värden som saknas och tryck OK.
Detta säkerställer att tillräcklig information finns för att kunna skapa avbrottsstatistik.
Typ
Fältet visar avbrottstyp. Det går att ändra avbrottstyp direkt i fältet i rullgardinslistan.
Driftstörning
|
Avser de avbrott som beror på en oplanerad händelse i nätet. Dessa avbrott skapas i regel antingen av ett SCADA-event, mätarlarm som uppfyller kriterierna för att skapa ett avbrott alternativt felanmälningar från kunder. I länder där myndigheterna skiljer på aviserade/oaviserade avbrott i motsats till planerade/oplanerade så räknas avbrottstypen driftstörning som oaviserat. |
Kundinitierat arbete
|
Avser olika former av arbeten som initieras av kunden och som kräver att strömmen har stängts av för anslutningspunkten av nätägaren. Dessa avbrott rapporteras varken till myndigheterna eller ingår i beräkning av nyckeltal så som SAIDI. |
Planerat avbrott
|
Avser de avbrott som skapas i samband med ett planerat arbete eller en planerad omkoppling i nätet. I länder där myndigheterna skiljer på aviserade/oaviserade avbrott i motsats till planerade/oplanerade så räknas avbrottstypen planerat avbrott som aviserat. Samtliga avbrott som härör från en driftorder i Operator skapas som typen planerat avbrott. |
Fältet Feltyp är normalt satt till Helt spänningslös, vilket i en standarduppsättning är det enda giltiga valet. Det går dock att konfigurera andra typer av fel, till exempel Blinkningar eller Spänningslös fas. En feltyp kan antingen vara Strömlös eller Ej strömlös. Strömlösa feltyper kan ha kundkonsekvens och kopplingar i en kopplingssedel Ej strömlösa feltyper har inte detta och kommer därmed inte med i rapporter som Darwin.
Fältet Prioritet är en markering vilken prioritet ärendet har: Odefinierat, Hög, Låg.
Rapporterad tid - Tiden då avbrottet skapades eller rapporterades.
Starttid - Tiden då första operation är utförd.
Sluttid - Tiden när avbrottet sätts till Åtgärdat.
Anges för att kundtjänst ska kunna informera kunderna om aktuella avbrott.
Visar felets matning upp till mottagningsstation.
Innehåller ett automatiskt satt id nummer på avbrottet
Fältet Avbrottstext innehåller en valfri rubriktext på avbrottet.
Används för att ange viktig driftinfo
Används för att ange personfara
Två fritt användbara kommentarsfält. Fälten går även att öppna i ett separat fönster så att hela texten syns. Högerklicka och välj Redigera i eget fönster.
Används för enklare resurshantering av montörer.
1.Tryck Lägg till.
2.Fyll i relevant data och tryck OK. De rosa fälten är obligatoriska
Knappen Meddela öppnar dialogrutan Meddela resurser, där du kan skapa ett meddelande om ett avbrott och vald felanmälan. Meddelandet skickas som SMS till det telefonnummer som är angivet för resursen.
SMS-funktion kräver särskild konfiguration. Kontakta din kundansvarige eller Digpro support för mer information. |
Meddelandefältet är obligatoriskt. Antalet tecken räknas automatiskt och visar hur många SMS som genereras, till exempel: 0/0 (0) betyder 0 tecken och 0 SMS.
Om det inte finns någon felanmälan men du ändå vill skapa ett meddelande, kan du trycka på Generera meddelande för avbrott och vald felanmälan. Då hämtas information direkt från avbrottet, till exempel: Skapad, Starttid, Ställverk, Linje, Nätstation, Grupp och Kabelskåp.
Tryck Skicka för att skicka meddelandet till vald resurs.
Övriga knappar |
Förklaring |
Visa felaktigt/brytande objekt i karta centrerar kartan och lyser upp det felaktiga eller brytande objektet. |
|
Välj felaktigt objekt låter dig peka ut avbrottets felande objekt, till exempel den ledning som ett träd har blåst ner. ID på det objektet syns under fliken Övrig info. Det går dessutom att lokalisera objektet genom att högerklicka på avbrottet och välja Visa felaktigt objekt i karta eller använda knappen Visa felaktigt/brytande objekt i karta som beskrivits ovan. |
|
Avbrottet ej uppdaterat i bakgrunden blir användbar då ändringar för ett avbrott har gjorts som inte har uppdateras i kartan. Notera! Att knappen endast finns tillgänglig i driftapplikationerna och inte i felanmälningsapplikationerna. |
|
Markera för sammanslagning kan användas då avbrott ska slås ihop. Gör så här: 1.Välj ett avbrott i avbrottslistan, använd knappen för att Markera för sammanslagning i östpanelen. 2.Ikonen ändrar utseende för detta avbrott, den blir markerad och tooltip-texten ändras till Avmarkera för sammanslagning 3.Välj ett avbrott att slå ihop det tidigare valda avbrottet med. Ikonen och tooltip-texten ändras och visar detta. Det tidigare valda avbrottet markeras med en gul färg i avbrottslistan. 4.Bekräfta sammanslagningen genom att trycka på knappen i avbrott 2. Här kommer då en bekräftelsedialog att visas 5.Om sammanslagningen inte kan göras så kommer knappen att bli grå och en tooltip visas med en förklaring. |
|
Används för att exportera detaljer om avbrottet till ett kalkylprogram. |
|
Används för att exportera detaljer till en PDF. |
|
Används för att exportera detaljer till en PDF inklusive felanmälningar. |