<< Click to Display Table of Contents >> Bilaga 2: Förtydligande av vad olika statuslägen för avbrott innebär |
Icke verifierat
Denna status används för avbrott som skapas automatiskt när man matar in felanmälningar (kundsamtal och infosamtal). Om feltypen räknas som spänningslös (helt eller delvis) och det är ett kundsamtal, kommer systemet automatiskt att gissa troliga felställen. För varje sådant felställe skapas ett icke verifierat avbrott. När nya felanmälningar inkommer uppdateras dessa gissningar. Detta kan leda till att vissa avbrott försvinner och andra tillkommer (kommentarer etc kopieras då till det avbrott som ersätter ett eller flera gamla avbrott).
Notera! Icke verifierade avbrott kan inte ha utförda kopplingsrader, och man kan inte lägga till kopplingsrader manuellt.
Verifierat
Ett verifierat avbrott kan uppstå på olika sätt:
1) Genom att man manuellt skapar avbrottet på ett objekt i Operator.
2) Genom SCADA-integrationen.
3) Genom att man ändrar status på ett icke verifierat avbrott till verifierat.
4) Genom att systemet automatiskt sätter ett icke verifierat avbrott till verifierat p.g.a. att en inkommande SCADA-händelse gör det gissade felstället strömlöst och det gått mer än en konfigurerad tid sedan det icke verifierade avbrottet uppstod.
Notera! Att ett avbrott är verifierat bör innebära att man verifierat att avbrottet faktiskt inträffat på det aktuella stället i nätet. Det innebär att felställesgissaren inte längre kommer att ta hänsyn till avbrottet och de felanmälningar som är kopplade till det.
Det är endast för avbrott med status verifierat man kan lägga till, utföra eller ångra kopplingsrader.
Åtgärdat
Ett avbrott åtgärdas genom att man ändrar status på ett verifierat avbrott till åtgärdat. När man gör detta beräknas diverse statistik (total kundavbrottstid, icke levererad energi).
Notera! När avbrottet är åtgärdat är det låst så till vida att man inte kan lägga till eller utföra kopplingsrader. Det går dock att korrigera tider på kopplingsrader om dessa är fel (men man kan inte ändra kopplingsradernas inbördes ordning). SCADA-händelser läggs inte heller in i åtgärdade avbrott, även om reglerna matchar i övrigt. Denna status ska tolkas som att alla kopplingsrader som ska utföras i avbrottet är utförda, men att efterarbetet inte nödvändigtvis är klart.
Avslutat
Ett avbrott avslutas genom att man ändrar status på ett verifierat eller åtgärdat avbrott till avslutat. Det är alltså möjligt att gå direkt från verifierat till avslutat. När man sätter avbrottet till avslutat beräknas diverse statistik (total kundavbrottstid, icke levererad energi) om den inte redan är beräknad.
Notera! Att ett avbrott är avslutat betyder dels att det är åtgärdat, och dessutom att även efterarbetet är klart; när man avslutar avbrottet kontrolleras att fält som behövs för statistik och uppföljning är ifyllda. Se avsnitt Info – Avbrott - Status för mer information.
Ogiltigt
Ett avbrott ogiltigförklaras genom att man sätter dess status till ogiltig. Detta innebär att alla kopplingsrader som utförts i avbrottet rullas tillbaka (kopplingslägen återställs), drabbade kunder som sparats i databasen raderas, och att avbrottet inte kommer att räknas i statistiken.
Notera! Ändringen att sätta ett avbrott till ogiltigt kan inte ångras. Statusen ska tolkas som att avbrottet är felaktigt och inte har inträffat (alternativt en dublett) .