Avisering

<< Click to Display Table of Contents >>

Operator >

Avisering

 

OBS! Fliken Avisering är tillgänglig bara för dem som har Aviseringsmodulen installerad. Den ingår alltså inte i Operator som standard. Om ni vill få Aviseringsmodulen installerad, kontakta er kundansvarig på Digpro.

 

Avsnittet nedan beskriver hur man skapar aviseringar. Det är även möjligt att avisera med egna aviseringsmallar genom att använda Verktyg > Avisering > Skapa aviseringsmall för abonnemang/anläggningar eller Skapa aviseringsmall för kunder. Vid avisering via Operator ska Skapa aviseringsmall för abonnemang/anläggningar användas. Hur du skapar en egen aviseringsmall kan du läsa i avsnittet Aviseringsmallar.

 

Avisera via Operator

1.Starta Operator genom att välja Operator > Visa/dölj Operator.

2.I sydpanelen väljer du fliken Avbrott.

3.Här kan du antingen skapa ett nytt avbrott som ska aviseras, eller markera ett redan existerande avbrott i listan. När ett avbrott skapats alternativt ett avbrott valts i listan, öppnas östpanelen.

4.Välj fliken Kunder.

5.Markera den eller de kunder som ska aviseras om avbrottet och tryck på Avisera kunder. I dialogrutan Aviseringsärende som öppnas syns utförda aviseringar uppe till vänster med namn och status. När dialogrutan öppnas döps aviseringen per default. Genom att markera raden och sedan trycka på verktygsknappen Byt namn på avisering, kan du ändra namn på aviseringen.

 

 

Mapparna Data, Aviseringar & Aviseringsstatus

I dialogrutan finns tre mappar att arbeta med: Data, Aviseringar och Aviseringsstatus.

Under mappen Data väljer du vem eller vilka som ska aviseras om avbrottet. dvs. Mottagare. Under Tidsintervall fyller du i hur länge avbrottet kommer att vara.

Under mappen Aviseringar hamnar de val av aviseringstyper du väljer för aviseringen. Därför visas ingenting i fältet per default, utan endast aktiva val.

Utan tillagd avisering är undermappen är tom.

 

Mappen Aviseringsstatus beskrivs längre ner i kapitlet.

 

 

Hur man lägger till en avisering

Mappen Aviseringar måste aktiveras. Detta sker genom att markera en avisering under mappen Data > Mottagare. Markera den eller de kunder som ska aviseras. Använd därefter vektygsknapparna för att skapa en epostavisering, brevavisering, eller sms-avisering. Observera att olika kunder kan ha olika typer av aviseringar installerade.

 

1. Markera aviseringsmall.

2. Välj undermappen i Data > Mottagare. Markera den eller de kunder som ska aviseras.

a.Välj typ av avisering (Skapa avisering för brev fungerar på liknande sätt som för e-post.). När typ av avisering är vald, dyker aviseringstypen upp under mappen Aviseringar.

3.Välj i mappen Aviseringar > Annat system. Här kan du välja bland de aviseringsmallar som finns.

4.Tryck på Skicka avisering.

 

 

Notera! Vid brev öppnas en PDF med de förvalda substitutionsvariablerna. Vid avisering via e-post öppnas inte någon bekräftelsedialog. Vid e-postavisering kan man i stället använda mappen Aviseringsstatus > E-post.

Där ser man de aviseringar via e-post som har skickats. Markera den aviseringsrad som du vill se status för. Tryck på verktygsknappen Visa avisering .

Då öppnas en sammanfattning för aviseringen som skickats via e-post.

 

Notera! Aviseringen skickas bara om kunden / avbrottet har alla substitutionsvariabler i den använda mallen.

När flera kunder aviseras, kommer kunder som saknar information för substitutionsvariabler inte att meddelas. Detta hindrar dock inte resten av kunderna som har korrekt information att meddelas.