Arbeta med planeringsversioner

<< Click to Display Table of Contents >>

Organizer > WorkPlanner >

Arbeta med planeringsversioner

Projekten som visas i WorkPlanner är inlagda i Organizer. Där finns projektens baseline. I WorkPlanner görs allt arbete med projekt och uppdrag i en planeringsversion. Först när planeringsversionen postas uppdateras projektet i Organizer och ändringarna sparas i baseline. Ändringarna visas då för alla användare.

Alla planeringsversioner är knutna till en användare. En användare kan ha flera planeringsversioner. Varje planeringsversion har ett unikt namn och system-ID.

Arbetet med planeringsversioner i WorkPlanner liknar på många sätt arbetet med förändringsset i dpSpatial.

 

När du första gången arbetar med ett projekt eller uppdrag i WorkPlanner sker det i en ny planeringsversion. En sådan öppnas automatiskt varje gång du startar WorkPlanner. Planeringsversioner visas i en trädstruktur under fliken Planeringsversion i sidofältet. Namnet på planeringsversionen som är aktiv visas i fet stil.

Planeringsversionerna är bara synliga för dig och de sparas bara i WorkPlanner. Du kan ångra alla ändringar i en planeringsversion. När du är nöjd med din planering postar du ändringarna till databasen. Då uppdateras projekten och uppdragen i Organizer.

Under arbetes gång kan du spara ändringarna i en planeringsversion genom att spara den med nytt namn. För att fortsätta arbetet i den sparade planeringsversionen måste du aktivt välja den. Ändringarna du gör i den sparade planeringsversionen sparas automatiskt.

Du kan också redigera namnen på dina sparade planeringsversioner.

 

Planeringsversion Ny

Varje gång du startar WorkPlanner öppnas automatiskt planeringsversionen Ny med ett unikt system-ID inom parentes. Detta syns i namnlisten högst upp.

Planeringsversion Ny med sitt unika system-ID finns alltid kvar i mappstrukturen. När du vill kan du använda den för att namnge och spara den med ett nytt namn och nytt system-ID.

När du öppnar en sparad planeringsversion visas namnet Ny och system-ID:t i kursiv stil.

 

Namnge och spara planeringsversioner

När du har arbetat i en ny planeringsversion och vill fortsätta arbetet vid ett annat tillfälle kan du namnge och spara planeringsversionen utan att posta den.

1.I sidofältet, öppna fliken Planeringsversion.

2.Välj planeringsversionen Ny.

3.Högerklicka och välj Spara som. Dialogrutan Planeringsversion öppnas.

4.Ange Namn på planeringsversionen.

5.Ange en Kommentar (valfritt).

6.Tryck OK. Planeringsversionen visas i kalendervyn.

 

 

Du kan kombinera en sparad planeringsversion med en sparad sökfråga. Då kommer du snabbt till planeringsversionen och den utsökning du arbetade med.

 

 

Arbeta i sparade planeringsversioner  

1.I sidofältet, öppna fliken Planeringsversion.

2.Gör en av följande:

a.Dubbelklicka på önskad planeringsversion.

b.Välj önskad planeringsversion, högerklicka och välj Öppna.

Planeringsversionen visas i kalendervyn. Planeringsversionens namn visas i mappstrukturen i fet stil.

3.Gör dina ändringar.

Ändringarna du gör i den sparade planeringsversionen sparas automatiskt.

 

Visa ändringar i planeringsversioner

För att panorera till de uppdrag som du ändrat i den aktuella planeringsversionen, gör följande:

1.I sidofältet, öppna fliken Planeringsversioner.

2.Högerklicka på planeringsversionens namn och välj Visa påverkade uppdrag.

 

Ångra ändringar i planeringsversioner

Du kan ångra dina ändringar i en planeringsversion på flera sätt.

 

Ångra senaste ändringen

1.I sidofältet, öppna fliken Planeringsversion.

2.Välj den öppna planeringsversionen.

3.Högerklicka och välj Ångra. Dialogrutan Ångra planeringsversion öppnas.

4.Tryck Ja.

 

Ångra alla ändringar innan du stänger WorkPlanner

1.Tryck på krysset i det övre högra hörnet för att stänga WorkPlanner. Dialogrutan Ändringar som inte är publicerade i den tillfälliga planeringsversionen öppnas.

2.Tryck på Ångra. WorkPlanner stängs.

 

Posta ändringar i planeringsversioner

När du är nöjd med din planering postar du ändringarna till databasen. Då uppdateras projekten och uppdragen i Organizer.

1.I sidofältet, öppna fliken Planeringsversion.

2.Välj den planeringsversion du vill posta.

3.I verktygsraden, tryck på Posta planeringsversion. Dialogrutan Posta planeringsversion öppnas.

4.Tryck Ja.

 

Skapa nya planeringsversioner

Du kan skapa nya planeringsversioner med egna unika system-ID:n under pågående session.

1.I sidofältet, öppna fliken Planeringsversion.

2.Tryck på Ny. Dialogrutan Planeringsversion öppnas.

3.Ange Namn på planeringsversionen.

4.Ange en Kommentar (valfritt).

5.Tryck OK. Den namngivna planeringsversionen visas i mappstrukturen.

 

Radera planeringsversioner

Du kan radera planeringsversioner du har sparat.

1.I sidofältet, öppna fliken Planeringsversion.

2.Välj planeringsversionen du vill radera.

3.Högerklicka och välj Radera. Om planeringsversionen innehåller ändringar öppnas dialogrutan Ta bort planeringsversion. Dialogrutan uppmärksammar dig på att det finns opostade ändringar i planeringsversionen.

4.Om du ändå vill radera planeringsversionen, eller om planeringsversionen inte innehåller ändringar, tryck på Ja.

Planeringsversion Ny blir automatiskt aktiv.

 

Öppna i nytt Workplannerfönster

När du till exempel arbetar med resursplanering och vill se effekterna av dina planeringsskisser utan att behöva posta, kan du öppna ett nytt Workplanner-fönster i samma planeringsversion och aktivera resursöversikten i det nya fönstret.

1.I sidofältet, öppna fliken Planeringsversion.

2.Högerklicka på den planeringsversion du vill öppna och välj Öppna i nytt Workplannerfönster. Planeringsversionen öppnas i ett nytt, tomt fönster.

För att aktivera resursöversikten, se avsnitt Visa resursöversikt.