Administrera kostnadskataloger

<< Click to Display Table of Contents >>

Designer > Administration >

Administrera kostnadskataloger

Kostnadskataloger används för att beräkna kostnader och produktionstider på åtgärder som gjorts på nätet. Kostnadskataloger är gemensamma för hela systemet och åtkomliga från alla applikationer.

 

Skapa ny kostnadskatalog

1.Välj Organizer > Visa/Dölj administration.

2.I sydpanelen, välj fliken Kostnadskataloger.

3.Tryck Skapa ny kostnadskatalog .

4.Välj vilken typ av kostnadskatalog du vill skapa.

oFör Ny tom kostnadskatalog:

a.Fyll i information om den nya katalogen. Tryck Sätt valuta för att bestämma en valuta.

b.Tryck OK för att skapa katalogen.

oFör övriga typer:

Följande gäller för Generell kostnadskatalog:

Används för kataloger som varken är EBR eller Normpris.

Tillåter upp till fem rubriker.

 

Exempel på Generell kostnadskatalog:

Typ;Header1;Header2;Header3;Header4;Header5;Beskrivning;Enhet;Inlägg;Arbete;Övrigt;Mark;Tunnel;F1;F2;F3

1234;Brunn;;;;;Kostnad för abc;st;En notering ska finnas;100;40;100;0;50;50;0

546343;Brunn;Underkategori 1;Underkaterogi 1.1;Rad 1;;Kabelförläggning;m;Såhär mycket kostar det;150;50;0;100;70;20;10

454;Brunn;Underkategori 1;Underkaterogi 1.1;Rad 2;;En kostnad;M;Kostar mycket;10000;5000;50;50;0;0;100

455;Skåp;Rad 1;;;;Kostnad för skåp 1;st;Kostar lite;900;100;100;0;100;0;0

456;Skåp;Rad 2;;;;Kostnad för skåp 2;St;Kostar lite mer;1000;150;100;0;100;0;0

Följande gäller för samtliga kostnadskataloger:

Det skapas en kostnadskatalog från vald fil samt en loggfil för inläsningen av datafilen.

Datafilen är en semikolonseparerad textfil vars format styrs av den typ av kostnadskatalog som skapas.

Den första raden i filen är en rad i kostnadskatalogen.

Datafilen får inte innehålla rubriker mitt i filen.

Priser får inte ha mellanrum som avskiljare.

Kommatecken behöver ersättas med punkt för att decimaltal ska kunna hanteras.

Om du inte har modulen Investment KPI måste du använda standard fördelningsparametrar för att kunna exportera och uppdatera katalogen.

a.Välj den datafil som definierar katalogens innehåll och ställ in önskade alternativ.

Finns det katalogkopplingar mot en befintlig kostnadskatalog av samma typ kan du välja att kopiera kopplingar från den katalogen via Kopiera kopplingar från.

b.Tryck Välj fil för att skapa katalogen.

 

Uppdatera kostnadskatalog

1.Välj Organizer > Visa/Dölj administration.

2.I sydpanelen, välj fliken Kostnadskataloger.

3.Tryck Sök för att söka ut de kostnadskataloger som finns i systemet.

4.Välj den kostnadskatalog som du vill redigera.

5.Tryck Uppdatera kostnadskatalog .

6.Välj vilken typ av kostnadskatalog som den valda katalogen ska ändras till.

7.Redigera kostnadskatalogen. Du kan till exempel byta namn på eller ändra datafilen som hör till katalogen.

För att redigera själva innehållet i en kostnadskatalog måste du ändra i datafilen och sedan läsa in den igen.

Se avsnitt Exportera kostnadskatalog nedan.

 

Exportera kostnadskatalog

En exporterad kostnadskatalog kan användas för att studera formatet för den valda katalogens typ, eller för att redigera underlaget för en ny version av den valda katalogen.

1.Välj Organizer > Visa/Dölj administration.

2.I sydpanelen, välj fliken Kostnadskataloger.

3.Tryck Sök för att söka ut de kostnadskataloger som finns i systemet.

4.Välj den kostnadskatalog som du vill exportera.

5.Spara den som en fil, för att göra ändringar i innehållet.

6.Välj den kostnadskatalog som du vill exportera i Sydpanelen.

7.Tryck Exportera vald katalog .

8.Välj vilken typ av kostnadskatalog som den valda katalogen ska exporteras till.

9.Markera de rader som ska exporteras. Ska alla rader exporteras behöver du inte göra något val.

10.Tryck Exportera till kalkylprogram eller Exportera till PDF .

 

Bestäm valuta

När du skapar en ny tom kostnadskatalog kan du bestämma valutan redan vid skapandet. Du kan även bestämma valuta för skapade kostnadskataloger.

1.Välj Organizer > Visa/Dölj administration.

2.I sydpanelen, välj fliken Kostnadskataloger.

3.Tryck Sök för att söka ut de kostnadskataloger som finns i systemet.

4.Välj önskad kostnadskatalog. Östpanelen öppnas.

5.I östpanelen, flik Kostnadskatalog, tryck Sätt valuta.

 

Jämför kostnadskataloger

6.Välj Organizer > Visa/Dölj administration.

7.I sydpanelen, välj fliken Kostnadskataloger.

8.Tryck Sök för att söka ut de kostnadskataloger som finns i systemet.

9.Välj den kostnadskatalog som du vill jämföra.

10.Tryck Jämför kataloger .

11.Välj den katalog du vill jämföra den valda katalogen med.

12.Tryck Välj katalog. Röda rader är borttagna, gröna rader är tillagda, lila rader är ändrade.

 

Radera kostnadskatalog

1.Välj Organizer > Visa/Dölj administration.

2.I sydpanelen, välj fliken Kostnadskataloger.

3.Tryck Sök för att söka ut de kostnadskataloger som finns i systemet.

4.Välj den kostnadskatalog som du vill radera.

5.Tryck Radera kostnadskatalog .