Skapa nya uppdrag från åtgärder

<< Click to Display Table of Contents >>

Maintainer >

Skapa nya uppdrag från åtgärder

 

Har du skapat åtgärder för de anmärkningar som registrerats kan du skapa nya uppdrag med kostnader t.ex. ett investeringsuppdrag.

 

Länka anmärkningar till uppdrag

Anmärkningar kan länkas till uppdrag på olika sätt, antingen skapar du ett uppdrag direkt från anmärkningar eller så skapar du först ett uppdrag som du sen lägger till anmärkningar till.

 

Skapa uppdrag från anmärkning

1.Sök fram de aktuella anmärkningarna och dess åtgärder, till exempel i Frågeverktyget > Rapporter > Besiktning > Anmärkningar. Tryck högst upp i Åtgärd-kolumnen för att sortera om listan och snabbt hitta de anmärkningar som har en åtgärd.

2.Markera raden/raderna, högerklicka och välj Organizer > Skapa besiktningsrond för anmärkningar.

3.I sektion Uppdragsmall, välj mall under Besiktningsuppdrag.

4.Fyll i övriga uppgifter och tryck Skapa. De länkade anmärkningarna återfinns i uppdraget, i östpanelen under Besiktningsrond > Besiktningar i denna rond > Anmärkningar att åtgärda i denna rond.

 

Skapa uppdrag och länka anmärkning

1.Öppna Organizer.

2.I sydpanelen flik Uppdrag, tryck Skapa uppdrag/projekt .

3.I sektion Uppdragsmall, välj mall under Besiktningsuppdrag.

4.Fyll i övriga uppgifter och tryck Skapa.

5.Markera uppdraget i sydpanelen och tryck Öppna uppdragets förändringsset .

6.Sök fram de aktuella anmärkningarna och dess åtgärder, till exempel i Frågeverktyget > Rapporter > Besiktning > Anmärkningar. Tryck högst upp i Åtgärd-kolumnen för att sortera om listan och snabbt hitta de anmärkningar som har en åtgärd.

7.Markera raden/raderna, högerklicka och välj Länka till aktuellt uppdrag. De länkade anmärkningarna återfinns under fliken Underhåll i uppdraget. De är ännu inte med i någon kalkyl.

 

Skapa kalkyl med åtgärder

1.Välj fliken Kalkyler och Skapa en ny huvudkalkyl.

2.Ge kalkylen ett namn.

 

Lägga till anmärkningarna med dess åtgärder till huvudkalkylen

1.Välj fliken Underhåll i uppdraget och tryck på Ladda för att se anmärkningar som är kopplade till uppdraget. I den övre tabellen visas de anmärkningar som ännu inte är med i någon kalkyl.

2.Markera raderna och högerklicka.

3.Välj Lägg till kostnad till huvudkalkyl. Anmärkningarna och deras åtgärder ingår nu i kalkylen och visas nu i den undre tabellen. Vilka sorters åtgärder som kan läggas till i kalkylen beror det på vilka som är mappade till kostnadskatalogen.

 

Under Kalkyler > Förhandsgranskning återfinns nu de åtgärder man vill utföra med de kostnader som kommit från kostnadskatalogen.

För att kunna länka åtgärder till kalkylen krävs att:

Kostnadskatalog är inläst.

Mappning mellan åtgärden och kostadskatalogen är gjord.

 

Läs in en kostnadskatalog

1.Välj fliken Kalkyler.

2.Tryck på Lägg till under Öppna kataloger.

3.Välj katalog i listan och tryck OK.

 

Mappa åtgärder

1.Välj Uppdragshantering > Administrera katalogkopplingar.

2.Välj en mappningsgrupp som innehåller objektstypen Åtgärd för besiktning eller skapa en ny.

3.Lägg till Kostnadskatalogen i den nedre rutan.

4.Tryck Spara.

 

Snabbmetod för att Visa kostnadskalkyl

1.I Frågeverktyget, välj fliken Rapporter.

2.Välj Besiktning > Anmärkningar.

3.Fyll i sökkriterier och tryck Sök.

4.I resultatlistan, högerklicka på en eller flera rader med länkad Åtgärd och välj Visa kostnadskalkyl. En dialog öppnas.

5.Välj katalog och tryck OK. Kostnadskalkylen öppnas.

Om den valda anmärkningen inte har några åtgärder, eller om åtgärderna inte är mappade till de valda katalogerna, kommer ett felmeddelande att visas.

 

Mer information

För en mer detaljerad beskrivning av hur Administrera katalogkopplingar används, se användarguiden för Designer.