<< Click to Display Table of Contents >> Organizer > Administration > Uppdragsmallar > Skapa uppdragsmallar |
1.I menyraden, välj Organizer > Visa/Dölj administration.
2.Välj något av följande:
oAlternativ 1
a.I fliken Uppdragsmallar, välj Skapa ny uppdragsmall och välj uppdragstyp.
b.Fyll i önskade fält. Röda fält är obligatoriska.
oAlternativ 2
a.I fliken Administrera uppdrag, högerklicka på ett uppdrag och välj Spara som uppdragsmall.
För att bygga en mall av viss typ kan du först skapa ett nytt, tillfälligt uppdrag av önskad uppdragstyp utan mall. Du skapar då ett tomt uppdrag, av rätt typ. Av detta uppdrag skapar du sedan en uppdragsmall. Mallen knyts då till den önskade uppdragstypen. Därefter öppnar du mallen för redigering och bygger upp den arbetsflödesstruktur, de standarddokument, det resursbehov och eventuell koppling till standardprojekt du vill ha. Det tillfälliga uppdraget (som mallen skapades från) tas sedan bort. |
1.I uppdragmallen, välj flik Arbetsflöde.
2.Tryck Lägg till arbetsmoment och välj önskat arbetsmoment.
3.Välj önskad typ av det valda arbetsmomentet.
Med modulen Process automation kan du lägga till automationsaktiviteter. 1.Välj en automationsaktivitet i listan. 2.Fyll i önskade fält. Se avsnitt Skapa en Automatiserad uppgift för att läsa mer om automationsparametrar och se exempel på automationer. |
För aktivitet, milstolpe och beslutspunkt kan du trycka på Öppna kodlistehanteraren För information om kodlistor, se avsnitt Kodlistor och dess underavsnitt |
4.Fyll i önskade fält för arbetsmomentet och tryck OK.
I fälten för Planerad start och Planerat slut anger du hur lång tid arbetsmomentet beräknas ta. De faktiska datumen är inte viktiga eftersom mallen kanske ska kunna användas under lång tid. Datumen avgör: •Hur lång tid aktiviteten beräknas ta. •Ordningen på aktiviteterna, du kan bestämma när en aktivitet ska starta i förhållande till en annan. På så sätt kan du enkelt planera och organisera arbetsflödet, oavsett när mallen används. |
Tryck och dra i arbetsmomenten i arbetsflödet för att placera dem i den ordning du önskar. När du drar ett moment får alla arbetsmoment i listan ett sorteringsvärde. Det gör att de inte flyttar på sig av misstag när du till exempel anger ett datum för något av dem. |
För vissa uppdragstyper finns förinställda exempelflöden som kan användas för att bygga upp arbetsflödet i uppdragsmallen.
1.I uppdragsmallen för Besiktningsuppdrag eller ett av uppdragen för Nätkollen, välj flik Arbetsflöde.
2.Tryck på Skapa exempel. Typiska aktiviteter för vald uppdragstyp skapas.
För uppdragstyper som saknar exempelflöden visas texten Inget exempelflöde tillgängligt för uppdragstypen. |
1.Välj Organizer > Visa/Dölj administration.
2.Välj fliken Uppdragsmallar.
3.Fyll i önskade sökkriterier och tryck Sök.
4.Tryck Skapa rapport från sökresultat .
5.Välj om du vill Exportera till kalkylblad eller Exportera till PDF.
1.Välj Organizer > Visa/Dölj administration.
2.Välj fliken Uppdragsmallar.
3.Fyll i önskade sökkriterier och tryck Sök.
4.Tryck Redigera uppdragsmall . En dialog öppnas.
I fliken Uppdrag går det bland annat att ändra Uppdragsansvarig, Uppdragskommentar och Huvudomfattning samt lägga till en Notering.
I fliken Arbetsflöde går det att redigera de aktiviteter som finns uppsatta för uppdragsmallen. Fliken motsvarar fliken Aktiviteter i öst panelen när ett uppdrag väljs. Här går det bland annat att lägga till nya aktiviteter eller ta bort aktiviteter som finns i uppdragsmallen.
Du kan logga resursbehov för olika aktiviteter direkt i uppdragsmallen som då automatiskt tas med när ett nytt projekt skapas från den aktuella mallen. Detta kan användas vid vissa standardmoment med resursbehov som man vet hur lång tid de tar.
1.Välj fliken Arbetsflöde.
2.Välj en aktivitet.
3.Välj fliken Resursbehov. För mer information, se avsnitt Organizer > Projekthantering > Resurshantering.