Redigera objekt och komponenter

<< Click to Display Table of Contents >>

dpPower > Kom igång > Placera och redigera >

Redigera objekt och komponenter

 

Det finns många sätt att redigera objekt och dess ingående komponenter, de vanligaste verktygen och funktionerna presenteras översiktligt i det här avsnittet.

De redigeringsmöjligheter som är tillgängliga i  dpPower delas in i tre kategorier, som alla kännetecknar egenskaperna hos ett geografiskt objekt:

 

Geometri - du kan bland annat redigera en grafisk komponents läge, form och storlek i kartan.

Attributdata - du kan redigera icke-geometriska egenskaper hos ett objekt, det vill säga beskrivande data, som till exempel text och bilder.

Topologi - du kan redigera hur ett objekt ska hänga samman med andra objekt, alltså hur objekt ansluter eller angränsar till varandra.

Redigera geometri

När du redigerar geometrier gör du det antingen på ett helt objekt, det vill säga alla grafiska komponenter som hör till objektet, eller på individuella komponenter. De vanligaste verktygen är dem som du använder för att flytta, lägga till, rotera eller radera en grafisk komponent eller ett objekt i grafiska vyn. Grafikkomponenter - linjer och polygoner - går att ändra form och storlek på genom att redigera de brytpunkter som utgör grafikkomponenten. Du kan bland annat flytta, lägga till och radera brytpunkter för att ändra en grafikkomponents geometri. Vidare går det att ändra storleken på symboler och texter, skapa cirkelbågar av linjesegment, m.m.

Många av de vanligaste verktygen finns som ikoner i verktygsfältet - de övriga hittar du i menyn Redigera i undermenyerna Objekt respektive Komponent. Om du vill veta mer om vilka verktyg som du kan arbeta med, studera kommandobeskrivningarna i Redigera-menyn i referensavsnittet.

När du redigerar objekt i den grafiska vyn kan dessa ikoner visas intill muspekaren: och , se avsnitt Placera objekt i en vy.

Redigera attributdata

I objektets attributformulär kan du lägga till, ändra eller ta bort information om objektet. Alla objekt som har grafisk representation, det vill säga sådana som kan visas i grafiska vyn, har också ett attributformulär kopplat till objektet. Ett attributformulär används för att fylla i och uppdatera en mängd användbara uppgifter om ett objekt, alltifrån dess ID-nummer till information om senaste inspektionsdatum. Det är även möjligt att högerklicka på ett fält i attributformuläret för att på så sätt visa historik för ett specifikt fält. Vilka, och hur omfattande, uppgifterna kan vara beror förstås på vilken typ av objekt attributformuläret hör till - normalt finns inget behov att beskriva ett hjälpgrafikobjekt lika ingående som ett ledningsobjekt, en knutpunkt eller en fastighet.

Du kan läsa mer om attributformulär i referensavsnittet Visa/ändra attribut.

Redigera topologi

I Redigera-menyn hittar du verktyg som du kan använda för koppla eller koppla ur objekt, slå ihop eller dela objekt och andra verktyg som du kan använda för att på olika sätt redigera topologiska relationer mellan objekt. Topologi beskriver hur objekt, via grafiska komponenter, ansluter eller angränsar till varandra. De tillgängliga verktygen hittar du under Redigera > Objekt.

 

Exempel på topologiska förhållanden:

Ledningen ansluter till noden.

Röret innehåller optokablar.