För att det ska vara möjligt att göra ändringar i en process utan att de ska vara synliga för alla användare innan ändringarna är klara, lagras alla ändringar i WorkflowStudio i en planeringsversion.
Alla planeringsversioner är kopplade till en användare. En användare kan ha flera planeringsversioner. Varje planeringsversion har ett unikt namn och system ID. Arbetet med planeringsversionerna i WorkflowStudio liknar på många sätt arbetet med förändringssetet i dpSpatial.
När du först arbetar med en process i WorkflowStudio, gör du det i en ny planeringsversion. Denna öppnas automatiskt varje gång du startar WorkflowStudio. Planeringsversioner visas i en trädstruktur under fliken Planeringsversion i sidofältet.
Medan du arbetar kan du skapa en ny planeringsversion för att spara ändringar utan att posta. För att fortsätta arbeta i den sparade planeringsversionen måste du aktivt välja planeringsversionen. Namnet på den aktiva planeringsversionen visas i fetstil. Du kan även ändra namnet på dina sparade planeringsversioner. Om du gjort dina förändringar i den automatiskt skapade planeringsversionen kommer du att bli ombedd att posta ändringar när du stänger WorkflowStudio. Om du skapar en ny planeringsversion och gör dina ändringar i den behöver du inte posta dina ändringar, dessa sparas automatiskt och finns tillgängliga i vald planeringsversion nästa gång du öppnar WorkflowStudio.
Planeringsversionerna visas bara för dig och sparas enbart i WorkflowStudio. Du kan ångra alla förändringar som är gjorda i en planeringsversion. När du är nöjd med din planering kan du posta förändringarna till databasen för att göra förändringarna synliga för alla användare i WorkflowStudio.