Objekt och komponenter

<< Click to Display Table of Contents >>

dpPower > Kom igång > Placera och redigera >

Objekt och komponenter

 

I de här avsnitten beskrivs grunderna i dokumentation och redigering, det vill säga de vanligaste metoderna för att skapa nya objekt, hur du kan ändra ett objekts geometri i kartan, samt hur du med hjälp av attributformulär anger och redigerar ett objekts övriga egenskaper.

Om du aldrig tidigare har arbetat med att skapa och redigera objekt i dpPower, läs gärna först avsnitten Objekt och Komponenter här nedanför innan du går vidare med något av de andra avsnitten.

Objekt

Ur ett rent användarperspektiv kan ett objekt sägas vara en unik ledning, kabel, fiber eller fastighet som har sina särskilda geografiska egenskaper som läge och utbredning i kartan, och egna attribut som ID-nummer, adress, spänningsnivå, höjd, kabeltyp, rördimension och så vidare.

I dpPower kallas de byggstenar som används för att kunna beskriva geografiska egenskaper och andra attribut hos ett unikt objekt för komponenter. Det är med hjälp av komponenter som vi kan bygga objekt. Ur ett applikationsperspektiv kan ett objekt beskrivas som en samling komponenter i databasen som alla har samma system-id.

Vi kan använda fem typer av komponenter för att bygga objekt. Fyra av dem är så kallade grafiska komponenter, det vill säga de kan visas i grafiska vyn. De är symbol-, text-, grafik- och rasterkomponenterna. Den femte typen är datakomponenten. Datakomponenter saknar grafik, men innehåller annan viktig information om objektet de tillhör.

 

 

Komponenter

Grafiska komponenter

Centralt för funktionen av GIS/NIS-applikationer av alla slag är hanteringen av data som är kopplade till en viss geografisk position. Minst lika avgörande är möjligheten till visualisering av geografisk, eller rumslig, data i digitala kartor. För att kunna visualiseras måste de objekt som utgör vår kartdata ha någon slags grafik.

Ett kart-objekt har i de flesta fall minst en, men oftast flera grafiska komponenter, det vill säga någon slags grafik som syns i kartor och grafiska vyer. Olika typer av punktdata, till exempel en knutpunkt, stompunkt, eller brunn i kartan brukar grafiskt representeras av en symbolkomponent och en textkomponent. Symbolen kan utgöras av en cirkel eller en rektangel och visar objektets läge i kartan. Texten beskriver oftast objektets ID.

Andra typer av objekt visualiseras med hjälp av grafikkomponenter. Det finns två sorters grafikkomponenter, linjer och polygoner. Exempel på objekttyper som visas med linjer i kartan är ledningar av olika slag, elkablar, fjärrvärmeledningar och stråk. Exempel på objekttyper som visas med polygoner är till exempel fastigheter, arbetsområden och koncessionsområden.

Den fjärde och sista typen av grafisk komponent som används är rasterkomponenten. Rasterkomponenten är en bild med definierade hörnkoordinater, och bygger tillsammans med en uppsättning datakomponenter upp ett rasterobjekt.

Viktigt att notera är att ett objekt kan vara uppbyggd av många olika typer av komponenter. Ett objekt kan dessutom bestå av flera komponenter av samma typ. När ett objekt skapas får det i de flesta fall minst en grafisk komponent, i typfallet en symbol och en text, och alltid minst en datakomponent, den så kallade primärkomponenten.

Grafiska komponenter skapar och redigerar du i grafiska vyn, i samband med att du placerar objekt eller placerar komponenter till ett objekt.

 

Datakomponenter

Till varje kartobjekt hör även en mängd icke-grafisk attributdata som inte kan visualiseras i de grafiska vyerna, och som beskriver en rad andra egenskaper hos kartobjektet utöver rent geografiska egenskaper. Sådan attributdata hålls i datakomponenter. Exempel på attributdata är ID, gatunamn, stadium, uppgifter om lägesnoggrannhet, data om länkade dokument, och hur objektet är kopplat till andra objekt.

Obligatoriska datakomponenter, exempelvis primärkomponent och terminaldata, skapas automatiskt i samband med att du skapar ett objekt. Det finns även icke-obligatoriska datakomponenter, till exempel länkade dokument, som skapas manuellt. Attributdata kan du skapa och redigera med hjälp av objektets attributformulär.