Koppla anläggningsobjekt

<< Click to Display Table of Contents >>

Organizer >

Koppla anläggningsobjekt

Koppla anläggningsobjekt till uppdrag

I fliken Länkade objekt listas alla objekt som är länkade till uppdraget. Här lägger du även till och tar bort länkar till objekt med hjälp av ikonerna i verktygsfältet.

 

Lägg till länk

Ger tillgång till flera olika alternativ att länka till objekt.

Välj från sökfråga - Öppnar en ny dialog där du får möjlighet att göra en utsökning på till exempel Kabelskåp, Stationer eller Stolpar. Det går att begränsa utsökningen genom att ange ID eller att bocka i kryssrutan Spara resultat i objektlista. Välj ett eller flera objekt som ska länkas till uppdraget och tryck OK.

Länka till fri plottning - Öppnar en ny dialog där du får möjlighet att söka fram och länka en fri plottning till uppdraget. Det går att begränsa utsökningen genom att ange Namn, ID eller Plottägare.Välj plottning som ska länkas till uppdraget och tryck OK. Uppdraget/projektet tar över ägarskapet för plotten och alla som har tillgång till uppdraget/projektet kan se plotten.

Välj från karta eller objektlista  - Låter dig välja ett objekt i kartan/schemat.

Använd urval - Markera de objekt du vill länka och välj Använd urval för att länka dem samtidigt.

Välj från karta, inom polygon - Låter dig välja flera objekt genom att placera en polygon. Objekten måste ligga helt inom polygonen och vara synliga i den vy där polygonen placeras. Ett objekt som delvis är utanför polygonen kommer alltså inte att tas med.

Välj från uppdragsförändringsset - Lägger automatiskt till de opostade objekten som finns i uppdragets förändringsset till fliken Länkade objekt.  

 

Ta bort länk till objekt

Används för att ta bort objekt från fliken Länkade objekt. Genom att markera ett eller flera objekt i listan och sedan använda knappen tas objektet och länken till objektet bort.

 

Radera länk till fri plottning

Används för att ta bort länken till fri plottning från fliken Länkade objekt. Ägarskapet för plotten återgår till den användaren som skapade plotten.

 

Lägg till arbetsmoment och länka dem till valda objekt

Om ett uppdrag har länkade mätare kan du lägga till arbetsmoment för att hantera dessa, se avsnitt Mätarhantering.

 

Koppla anläggningsobjekt till aktivitet

Statuslänkar

Det länkade objektet bär även information om status, så kallade statuslänkar. När arbetet för ett objekt i aktiviteten är färdigt, kan alltså status för just detta objekt sättas till Utförd.

För att kunna använda statuslänkar på en aktivitet behöver aktiviteten vara länkad till labeln OWM_LAYOUTS_ACTIVITY_STATUS_LINKS.

När en aktivitet har denna label, finns en flik i aktivitetsformuläret i javaklienten som heter Att hantera. Här kan objekt länkas till aktiviteten med en sökfråga eller från kartan.

 

Länka objekt med status till en aktivitet

För att lägga till markeringar krävs administratörsbehörighet för Organizer.

 

1.Välj Organizer > Administrera länkar (aktivitet/markering).

2.Lägg till markering OWM_LAYOUTS_ACTIVITY_STATUS_LINK till en aktivitet.

3.Öppna ett uppdrag och lägg till den markerade aktiviteten i arbetsflödet.

4.I fliken Att hantera, lägg till objekt på valfritt sätt.

5.Sätt status för länkarna genom att högerklicka och välj Sätt status för alla objekt.

6.Öppna aktiviteten i Organizer webmap, visa objekten i kartan med kryssrutor.

7.Öppna formuläret genom att välja en rad, öppna attributformuläret för objektet genom att trycka Visa attibut. Stäng attributformuläret.

8.Uppdatera status för länken.

9.Säkerställ att ändringarna även reflekteras i javaklienten.

 

Visa objektens status i kartan

 

Tematisera enskild aktivitet

1.I östpanelen, välj fliken Arbetsflöde.

2.Markera en aktivitet.

3.Välj fliken Att hantera.

4.Tryck på ikonen Visa status i aktiv vy . Objekten i kartan färgas baserat på värdet i status fältet:

oKlar - grön

oDelvis klar - gul

oEj klar - röd

 

Tematisera flera aktiviteter

Det går att identifiera de objekt som finns i fliken Att hantera för en eller flera aktiviteter i sydpanelen med funktionen Progress för aktiviteter, hanterade objekt. Funktionen färgtematiserar objekt i kartan baserat på deras status i aktiviteter.

Funktionen finns som en verktygsknapp i flikarna Uppdrag och Arbetsflöde i sydpanelen.

I fliken Uppdrag ger den en översikt av status för ett helt uppdrag eller flera uppdrag samtidigt.

I fliken Arbetsflöde möjliggör den visualisering av status för flera aktiviteter på en gång, vilket ger en heltäckande översikt över objekts status i olika aktiviteter.

 

Objekten tematiseras enligt följande:

Klar - grön

Delvis klar - gul

Ej klar - röd

 

1.Tryck på Progress för aktiviteter, hanterade objekt . En dialogruta öppnas.

2.Välj område. Objekten färgmarkeras i kartan.