Skapa och hantera progressvillkor för beslutspunkter och aktiviteter

<< Click to Display Table of Contents >>

Organizer > Administration > Progressvillkor >

Skapa och hantera progressvillkor för beslutspunkter och aktiviteter

Samma tillvägagångssätt gäller för att sätta upp progressvillkor för en hel beslutspunkt som för att sätta upp progressvillkor för en hel aktivitet. Villkor kan med andra ord sättas för hela beslutspunkten oavsett vilket beslut som fattas, precis som för hela aktiviteten.

Lägg till progressvillkor från mall

1.Välj Organizer > Visa/Dölj Administration.

2.Välj fliken Administrera uppdrag i Sydpanelen.

3.Tryck på Sök för att söka ut de uppdrag som finns i systemet.

4.Välj det uppdrag innehållande den aktivitet du vill lägga till progressvillkor för. Information om uppdraget visas i östpanelen.

5.Välj fliken Arbetsflöde.

6.Välj den aktivitet eller beslutspunkt du vill hantera progressvillkor för.

7.Välj fliken Progressvillkor.

8.Tryck på Lägg till från mall.

9.Välj mall för nytt progressvilkor i listan.

10. Tryck OK.

 

Inställningar i fliken Progressvilkor

Lägg till från mall

Lägger till ett nytt progressvillkor baserat på en fördefinierad mall. Observera att mallens innehåll kopieras in i aktiviteten och att innehållet inte enbart är en referens.

Om mallen ändras, kommer inte progressvillkoren i befintliga uppdrag eller uppdragsmallar att ändras.

Lägg till

Lägger till ett nytt progressvillkor genom att definiera det direkt i aktiviteten i ett befintligt uppdrag eller i en uppdragsmall.

Ändra

Öppnar ett fönster där befintliga progressvillkor kan redigeras. Aktiveras när ett progressvillkor är markerat i listan.  

Radera

Raderar ett befintligt progressvillkor. Aktiveras när ett progressvillkor är markerat i listan.

 

 

Lägg till nytt progressvillkor

1.Välj Organizer > Visa/Dölj Administration.

2.Välj fliken Administrera uppdrag i Sydpanelen.

3.Tryck på Sök för att söka ut de uppdrag som finns i systemet.

4.Välj det uppdrag innehållande den aktivitet du vill lägga till progressvillkor för. Information om uppdraget visas i östpanelen.

5.Välj fliken Arbetsflöde.

6.Välj den aktivitet eller beslutspunkt du vill lägga till nytt progressvillkor för.

7.Välj fliken Progressvillkor.

8.Tryck på Lägg till.

9.Fyll i information om villkoret:

oNamn - Ange namn på progressvillkoret.

oOperator - Välj vilken logik som ska användas för att flödet ska tillåtas gå vidare:

AND - Samtliga delvillkor måste vara uppfyllda. Välj detta om enbart ett villkor skapas.

OR - Minst ett av delvillkoren måste vara uppfyllt.

XOR - Ett udda antal av delvillkoren måste vara uppfyllda.

Den logik du väljer här gäller för delvillkoren i ett enskilt progressvillkor.

Om fler än ett progressvillkor är definierade för en aktivitet, prövas dessa med logiken AND.

o Villkor - Ange den grundtyp av villkor som ska användas. Progressvillkoren hämtas från kodlistan PROGRESS_CONDITION_CL.

oNegera villkor - Används för att pröva villkoret omvänt. Exempelvis, om villkoret prövar att ett uppdrags förändringsset är tomt, innebär det negerade villkoret att uppdragets förändringsset ska innehålla data. På samma sätt kan man skapa en villkorstyp som prövar att ett visst fält är ifyllt. Negeringen innebär då att fältet ska vara tomt.

oHjälptext, dpSpatial - Används för det meddelande som visas för användaren av kontorsklienten när villkoret inte uppfylls. Exempelvis "Förändringssetet får inte innehålla data när aktiviteten avslutas. Åtgärda och försök igen.".

oHjälptext, dpWebmap - Används för det meddelande som visas för användaren av den mobila klienten när villkoret inte uppfylls. Exempelvis "Förändringssetet får inte innehålla data när aktiviteten avslutas. Kontakta uppdragsansvarig för åtgärd.".

oRadera - Används för att radera ett delvillkor.

oLägg till villkor - Används för att lägga till ytterligare delvillkor. Dessa kommer att prövas med den logik som definieras rullgardinslistan för Operator.

Hantera progressvillkor för enskilda beslut

Förutom att definiera progressvillkor för en hel beslutspunkt, är det möjligt att definiera villkor för enskilda beslut i en beslutspunkt. Det för att hantera situationer där vilkoren som gäller för att ett enskilt beslut ska gå vidare i nästa steg kan skilja sig från villkoren som gäller för ett beslut som innebär att hela uppdraget avbryts eller tar en annan väg i arbetsflödet.

Beslut - Visar de beslut som villkoret i beslutspunkten är länkat till. Är fältet tomt, gäller villkoret hela beslutspunkten.

Länka beslut - Visar tillgängliga beslut. Väljs ett av besluten, länkas villkoret till just det beslutet.

Ta bort länk - Tar bort beslut som länkats till villkoret för ett visst beslut.

10. Tryck OK.