Ärendehantering

<< Click to Display Table of Contents >>

dpPower > Bilagor > Systemanpassningar >

Ärendehantering

 

Systemadministration för ärendehantering

 

Ärendetyper

Det går att konfigurera in olika typer av ärenden, för varje ärendetyp beskrivs:

Vilken modul ärendet ska hanteras i:

oEnklare ärenden beskrivs i Customer.

oAvbrott beskrivs i Operator.

oStörre ärenden beskrivs i Designer.

Vilka typer av kunder som kan kopplas till ärendetypen:

oBefintliga kunder, det vill säga kunder som redan finns importerade från kundsystem.

oIcke kunder, till exempel nya kunder vid en ny anslutning.

Varje dpPower-användare väljer själv vilka ärendetyper som ska användas.

För att sätta upp de olika ärendetyper som önskas:

1.Välj Administration > Kodlistor > Kodlistehanterare.

2.Välj kodlisteägare CUSTOMER och kodlistan CASE_TYPE_CL.

 

Förklaring till de olika kolumnerna

CODENUM

Detta är ett internt numeriskt värde för kodlistan som automatgenereras.

 

CODETEXT

Benämning på ärendetypen. Det är denna text som visas vid val av ärendetyp.

Ärendetyper som är språkhanterade:

2004,1            Felanmälan el / Error report electrical.

2004,2            Felanmälan övrigt / Error report other.

2004,3            Kundarbete / Customer task.

2004,10          Mätarfrågor / Meter questions.

2004,20          Ej debiterbar kabelvisning / Non chargeable locate cable.

2004,30          Nyanläggning/Ombyggnad / Construction/Reconstruction.

2004,50          Övrigt / Other.

MODULE_NAME

Här anges ett eventuellt modulnamn för ärendet.

OPERATOR = Felanmälan el som hanteras av Operator.

CUSTOMER_WORK = Kundarbete, hanteras av Designer. Denna kräver kundspecifik konfigurering för varje kund.

METER_QUESTIONS = Mätarfrågor, enkelt ärende som stannar i ärendehanteraren och skapar ärende av typen Mätarfrågor (otyp 46004).

LOCATE_CABLE = Kabelvisning, enkelt ärende som stannar i ärendehanteraren och skapar ärende av typen Kabelvisning (otyp 46001).

CONSTRUCTION = Nyanläggning/Ombyggnad, enkelt ärende som stannar i ärendehanteraren och skapar ärende av typen Nyanläggning/Ombyggnad (otyp 46003).

OTHER_ERROR_REPORTS = Felanmälan övrigt, enkelt ärende som stannar i ärendehanteraren och skapar ärende av typen Felanmälan, övrigt (otyp 46005).

För de ärendetyper som inte har något modulnamn satt används sektionen DEFAULT_MODULE, här skapar man ärenden av typen Internt ärende (46000). Attributformulären för alla sådana ärenden ser alltså likadana ut.

PRIORITY

 

RESPONSIBLE

Här anges det användarnamn som är ansvarig för denna projekttyp. Om användarnamnet även finns definierat under Administration > Användariformation kan användaren få ett mail när ett nytt ärende av denna typ skapas.

CUSTOMER_APPLICABLE

1  - Innebär att denna ärendetyp kan skapas för en befintlig elkund.

0  - Innebär att denna ärendetyp inte kan skapas för en befintlig elkund.

NON_CUSTOMER_APPLICABLE

1 - Innebär att denna ärendetyp kan skapas för en en icke elkund.

0 - Innebär att denna ärendetyp inte kan skapas för en en icke elkund.

 

Status för ärende

För att sätta upp statustillstånd för ett ärende:

3.Välj Administration > Kodlistor > Kodlistehanterare.

4.Välj kodlisteägare CUSTOMER och kodlistan CASE_STATUS_CL.

 

Förklaring till de olika kolumnerna

CODENUM

Är ett internt numeriskt värde för kodlistan. Detta värde automatgenereras.

 

CODETEXT

Benämning på status. Det är denna text som visas vid statustyp.

Statustyper som är språkhanterade:

2004,101            Öppet /Open.

2004,102            Avslutat / Error report other.

2004,103            Kundarbete / Customer task.